המדע שמאחורי בחירת המושב במטוס

המדע שמאחורי בחירת המושב במטוס – אנשים שמעדיפים חלון הם אנוכיים יותר

אם תעצרו אדם זר ברחוב ותשאלו אותו אם הוא מעדיף לשבת במעבר או ליד החלון, אין ספק שתקבלו תשובה מהירה ומיידית.

אין תחום אפור בנושא הזה – אלה שמעדיפים את המושב שליד החלון סבורים שמי שמעדיף את המושב שקרוב למעבר הוא משוגע, וחובבי המעבר לא מסוגלים להבין איך אפשר לבחור לשבת בצפיפות. כמובן שיש בעד ונגד לשני סוגי המושבים. לנוסעי החלון יש על מה להניח את הראש ומבט החוצה, אבל הם גם כלואים בתוך המושב וחייבים להפריע למישהו בכל פעם שהם רוצים לקום. לעומתם, ליושבי המעבר יש החופש לנוע במטוס בחופשיות וגם קצת יותר מקום לרגליים, אבל הם גם תמיד יהיו חייבים לפנות מקום לשותפים שלהם לשורה והם בסכנה לחטוף מכות מהנוסעים והעגלות החולפים במעבר. אין בכלל מה לדבר על המושב האמצעי שכן הוא הגרוע ביותר מכל זווית שלא מסתכלים על זה.

אבל לא משנה איזה מושב אתם מעדיפים, הכול מסתכם בבחירה אחת: אם אתם מעדיפים להעיר או שיעירו אתכם, להפריע או שיפריעו לכם.

יש גם מדע מאחורי כל זה

העיתון הבריטי The Telegraph פרסם מחקר שבוצע על ידי הפסיכולוגית ד"ר בקי ספלמן (Becky Spelman), שחקרה את הנושא. "נוסעים שמעדיפים את החלון אוהבים להיות בשליטה, נוטים לאמץ גישת חיים של כל אדם לעצמו ולעיתים קרובות מתרגזים יותר בקלות. הם גם אוהבים 'לקנן' ומעדיפים להתקיים בבועה של עצמם". לכן, זה הגיוני לדבריה שמי שמעדיף את המעבר נוטים להיות בעלי אופי מאופק יותר, פחות כעסנים ויותר מתחשבים בזולת. אלא אם הם קלאוסטרופובים או בעלי שלפוחית רגיזה.

הפסיכולוגית ההתנהגותית ג'ו המינגס מסכים עם ספלמן. "חובבי החלון נוטים להיות אנוכיים יותר", היא אומרת. "וגם פחות לחוצים. אלה הם נוסעים מנוסים שמרגישים יותר בנוח להפריע לאחרים. נוסעי המעבר נוטים להיות חברותיים יותר וללא ספק אנשים נעימים יותר. לעיתים קרובות הם גם נוסעים פחות רגועים ופחות מורגלים בשינה במטוסים".

מכל מקום, העדפת המושב היא מקור ללא מעט ויכוחים. "הרבה ויכוחים פורצים במטוסים בגלל סידורי הישיבה", אומרת ד"ר ספלמן, "על אחת כמה וכמה כשמדובר בעיכובים בתור לדלפק הצ'ק אין שנגרמים בגלל שאנשים לוקחים את הזמן בבחירת מקום הישיבה שלהם".

הסטטיסטיקה: איזה מושב יותר פופולרי?

לפי האנליסט של מגזין Airline Weekly, סת' קפלן, הנתונים מתחלקים כמעט שווה בשווה.

"על סטטיסטיקות של כמה חברות תעופה, חלוקת הפופולריות היא כמעט שווה", הוא אומר. "החלון מועדף יותר מהמעבר רק בנקודת האחוז".

עם זאת, ממחקר שבצעה Expedia ב-2014 עלה ש-55% מלקוחות החברה מעדיפים את החלון לעומת 45% שבחרו במעבר. ב-2016, החברה מצאה ש-34% מהנוסעים מוכנים לשלם יותר כדי להבטיח מושב חלון, לעומת 15% שהיו מוכנים להכניס את היד לכיס תמורת מושב במעבר.

מחקר של האתר החדשותי Quartz הציג תוצאות זהות מבחינת העדפות (מעט יותר מ-50% בעד מושב ליד החלון), אבל מצא גם שגברים נוטים להעדיף את מושב המעבר יותר מנשים.

המסקנה? זה ממש לא מדע מדויק אבל כל הסימנים מראים על כך שהמושב האגואיסטי שליד החלון הוא פופולרי יותר, גם אם רק במעט.

מכל מקום, גם אם שכחתם לבחור מושב לפני שהגעתם לשדה לעשות צ'ק אין ונתקעתם עם המושב האמצעי, לפחות אל תשכחו לרכוש את ביטוח הנסיעות המתאים לסוג הנסיעה שלכם כדי שתוכלו להנות מנסיעה בראש שקט, גם אם מעט פחות נוחה.

נגישות