טיולי גבהים - כללי זהירות

טיולי גבהים – כללי זהירות

אחת החוויות העוצמתיות עבור מטיילים בנפאל – הוא טרק סובב אנאפורה – מסלול טיול בן לא פחות משלושה שבועות (בהליכה בלבד – כיום ניתן לשלב מעבר של מקטעים בטרק באופן ממונע), שמתחיל באזור הכפר בסיסאהר (Besisahar) שסופו בכפר מארפה (Marfa), במרחק של כשעתיים נסיעה מן הכפר טאטופני – שם תזכו למנוחה של ממש.

אנאפורה היא שמורת טבע בנפאל – מדובר על רכס של פסגות של הרי ההימלאיה, כאשר הגובה המירבי במהלך הטרק המוכר, הוא באזור המכונה ה"פאס" (Pass) – המעבר בין שתי פסגות הרים, הכולל עליה תלולה וירידה חדה. שם, תחוו שהייה בגובה של יותר מחמישה קילומטרים מעל פני הים (5,416 מטרים בדיוק).

מי שבוחר לצאת לטרק האנאפורה, נחשף לנופים משתנים שמשאירים אותו פעור פה, ללא ספק. בכל יום, מתחילתו ועד סופו, תיחשפו לשפע של נופי פסגות מושלגות לצד יערות עבותים, אזורים צחיחים וחומים, נהרות ומקווי מים – כמו גם שפע של כפרים מקומיים, "גסטהאוסים" (Guesthouses – מקומות אירוח לטיילים) וחוויות אותנטיות שלא תמצאו באזורי העיר או באזורים המתויירים של המדינה.

הטרק עצמו אינו דורש כושר פיזי מעל הממוצע – מדובר בהליכה של כחמש שש שעות בכל יום, בקצב לא מהיר ועם סבלים שיסחבו את כל הצוד שלכם עבורכם. בחלק מימי הטרק, ההליכה נינוחה – ובחלק אחר, תתמודדו עם עליות וירידות תלולות – כאשר שיא הקושי במהלך הטרק, ביום המעבר בין פסגות ההרים (הפאס) – במהלכו תתחילו בוודאי לצעוד בשעות הבוקר המוקדמות, תעלו כקילומטר בעליה תלולה ותרדו כקילומטר וחצי – גם כאן, מדובר בירידה מאתגרת.

מי שסובל ממחלת גבהים, חשוב שישקול שוב את השתתפותו בטרק סובב פסגות ההימלאיה הזה – ואם יבחר בכל זאת להשתתף בו, חשוב שיקפיד על כללי זהירות ובריאות שמתאימים להתנהלות בגובה. אפשרי, גם עבור הרגישים לגובה, לסיים את הטרק בהצלחה – הנה מספר כללים שיסייעו לכם להתמודד בהצלחה עם הגובה הרב, וליהנות מכל שנייה באחד האזורים היפים בעולם.

#1 – שימו לב לסימנים

מחלת גבהים מתחילה לתת את אותותיה בגובה של החל מ – 2,500 מטרים מעל פני הים – כלומר, כבר ביום השלישי או הרביעי של המסלול – אתם עלולים להרגיש פחות טוב. הקושי נגרם בשל קושי בתפקוד של תאי הדם האדומים, ואספקה ירודה של חמצן למערכות הגוף. שיעור ניכר של המטיילים שאינם רגילים להימצאות בגבהים כאלה מתמודד עם תסמיני מחלת גובה, הנה כמה מהם למשל:

  • נשימה מאומצת, תחושה שאתם לא מצליחים לנשום עמוק מספיק
  • קצב פעימות לב מואץ – גם תסמין זה, כתוצאה מניסיון הגוף להעביר די דם למערכות הגוף
  • כאבי ראש
  • בחילות ואף הקאות
  • סחרחורת
  • כיחלון בקצות האצבעות או בשפתיים
  • במקרי קיצון – בצקות מסכנות חיים

#2 – קחו את זה לאט

המפתח בהתמודדות עם תסמיני הגובה, טמון בהתרגלות. אם אתם מגיעים לגובה שבו אתם מתחילים לחוש אי נוחות, אולם מבלים בו די זמן – תגלו כי הגוף מסתגל ולומד לאפשר אספקת חמצן נאותה, כשהנשימה מסתדרת והתסמינים נעלמים אט אט. שני כללי אצבע שמלווים מטיילים לא מנוסים בגובה הם – להגדיל את הפער בין הגבהים בכל לילה בלא יותר מאשר 500 מטרים, ולאפשר יום מנוחה שלם לאחר טיפוס של 1,000 מטרים.

#3 – טפלו היטב בעצמכם

במהלך טרקים מאתגרים מבחינת הגובה, כמו טרק האנאפורה ואחרים, מומלץ בחום להקפיד על תזונה בריאה וטובה, ולהימנע מגרימת נזק לגוף, על ידי צריכה של סמים, אלכוהול, או אף כדורי שינה (על אף שמחלת גבהים לעיתים גורמת לקשיים בהירדמות). שתו שפע של מים, אכלו בריא ומספיק כדי לספק לגוף אנרגיה זמינה למאמץ – וכאמור, נוחו כאשר מופיעים סימנים של מחלת גובה.

#4 – טיפול תרופתי במחלת גובה

אם אתם יודעים מבעוד מועד שתתעניינו בטרקים בגובה, מומלץ להצטייד ב"כדורי גובה", כמו "דיאמוקס" אשר מפחיתה את תופעות הלוואי של הסתגלות הגוף לגובה, אבל לא מונעת את מחלת הגבהים עצמה. את הכדורים יש ליטול החל מיום לפני היציאה לטרק ועד שמפחיתים גובה – ועם זאת, גם מי שנוטל כדורים יעשה בחוכמה, אם יאפשר הסתגלות, יקפיד על הרגלי תזונה בריאים ויעבור את הטרק בגובה – בין אם המדובר במסלול סובב האנאפורה או בכל מסלול אחר בגובה בפסגות המרהיבות שהעולם הזה מציע למטיילים מבינינו – לאט, באחריות ובזהירות המתבקשת.

לאחר שהתארגנתם על כל הדגשים החשובים, לא לשכוח להצטייד בביטוח נסיעות לחו"ל.

נגישות