אספתם את המזוודה אחרי הטיסה וגיליתם שהיא שבורה? פתחתם את המזוודה ומצאתם פריטים שניזוקו? אז מה עושים? ריכזנו עבורכם כל מה שצריך לדעת כדי להמשיך בחופשה.
אחרי שבועות ארוכים של תכנונים וציפייה, נפרדתם מהמזוודה בנמל התעופה, עליתם למטוס ובסופו של דבר הגעתם למדינת היעד, שם גיליתם לתדהמתכם שהמזוודה שלכם ניזוקה במהלך השינוע. אין ספק שמדובר על תרחיש עגום ביותר, שישראלים רבים נאלצים להתמודד איתו מפעם לפעם: מעבר לכך שהנזק יגרור הוצאות שלא נלקחו בחשבון במסגרת תכנון מסגרת התקציב, נזקי כבודה גם כרוכים בעוגמת נפש רצינית.
ככול שהנזק חמור יותר, כך מצב הרוח צפוי להיות עגום יותר בהתאם. על אחת כמה וכמה כשלא רק המזוודה ניזוקה אלא גם הפריטים היקרים שארזתם לפני שיצאתם לדרך. נקודת האור בסיטואציות שבהן מתברר שנגרם נזק לכבודה, היא שישנה אפשרות לקבל פיצוי כספי כנגד הנזקים שנגרמו. זהו הדין גם במקרה של אובדן מזוודה וכן במקרה של עיכוב בהגעת מזוודה.
לקריאה נוספת:
לפי אמנת מונטריאול, חברת התעופה היא זו שאחראית לפצות את הנוסע בגין נזק שנגרם למטען וזאת בתנאי שהנזק נגרם בזמן התובלה האווירית. עם זאת, ישנם מקרים שבהם חברת התעופה לא תישא באחריות לנזקים. כך לדוגמה לפי אמנת מונטריאול, אם הנזק הוא תוצאה של עימות מזוין או פגם הטבוע במטען, חברת האחריות תהיה פטורה מפיצוי הנוסע.
כדי לקבל פיצוי בגין אובדן מזוודה, שיכול להגיע לסכום של כ-1,500 דולר ואף יותר, יש בראש ובראשונה לדווח על הנזקים לחברת התעופה. באופן עקרוני ניתן לדווח על נזק לכבודה בטווח של 21 ימים ממועד קבלת המזוודה אך מומלץ מאוד לדווח על הנזק לנציג בדוכן של חברת התעופה לפני שעוזבים את נמל התעופה. אם הנוסע דאג לרכוש פוליסת ביטוח כבודה, יהיה עליו לעדכן גם את חברת הביטוח בנוגע לנזק אך בכל מקרה לא ניתן יהיה ליהנות מכפל פיצוי.
לפי אמנת מונטריאול, חברת התעופה מחויבת לפצות את הנוסע בסכום המוגבל ל-1,000 יחידות משיכה מיוחדות (סכום השווה לכ-4,600 שקלים) במקרה של נזק למטען אך יתכן שסכום הפיצוי יהיה גבוה יותר במקרים מיוחדים. הכוונה היא בעיקר למקרים שבהם הנוסע סיפק לחברת התעופה הצהרה מיוחדת במועד מסירת המזוודה בנוגע לשווי הכבודה ובנוסף שילם תשלום מיוחד בהתאם לצורך.
אם אכן הנוסע נתן הצהרה ושילם את הסכום הדרוש, יתכן בהחלט שחברת התעופה תשלם לו יותר מ-4,600 שקלים. עם זאת, לא ניתן יהיה לקבל פיצוי בסכום הגבוה מהסכום שמופיע בהצהרה. בהקשר הזה נציין שלא תמיד הסכום שמופיע בהצהרה הוא זה שישולם לנוסע בסופו של דבר. זהו הדין למשל אם חברת התעופה תצליח להוכיח שהסכום המופיע בהצהרה, לא משקף את הערך האמיתי של הכבודה.
לאור זאת, אם אתם מעוניינים להצהיר על כך שארזתם במזוודה פריט מסוים ששוויו עומד על 5,000 שקלים לצורך העניין, זהו הסכום שעליכם לרשום בהצהרה. גם אם במקרה הערך הסנטימנטלי של הפריט לא יסולא בפז.
לא אחת נגרם נזק לכבודה חיונית, כשלמשל ישנם נגנים מקצועיים שמגלים שנגרם נזק לכלי הנגינה שלהם במהלך השינוע למדינת היעד. בדיוק כך עשוי להיגרם נזק לציוד מחשוב, לעזרים רפואיים ועוד. מעבר לכך שבמקרים מעין אלה יש לעדכן את חברת התעופה ללא דיחוי על הנזקים שנגרמו לכבודה החיונית, חשוב לברר גם היכן ניתן לרכוש פריטים דומים לאלו שניזוקו בהקדם האפשרי.
אחת הבעיות בסיטואציות העגומות האלו, באה לידי ביטוי בחריגה ממסגרת התקציב. אם לדוגמה הגעתם ליעד עם סכום של 500 דולר משום שהבנתם שזה הסכום המדויק שתזדקקו לו לאורך החופשה, רוב הסיכויים שתמצאו את עצמם בבעיה כשתבינו שעליכם להשקיע את הסכום כולו (או חלק נכבד ממנו) כבר ביום הראשון של החופשה.
כאן ניתן לראות את אחד היתרונות הבולטים של ביטוח הכבודה של פספורטכארד: במקום להשקיע כסף שלא בהכרח יש לכם כרגע ולקוות שמתישהו בעתיד תקבלו אותו חזרה, כל שעליכם לעשות זה לבצע את הרכישות הדרושות באמצעות הכרטיס המגנטי של פספורטכארד. הכרטיס המגנטי של פספורטכארד מאפשר לכם לרכוש שלל מוצרים בהתאם לצורך ובכלל זה דברי חשמל וכלים מוזיקליים מבלי שתצטרכו להשקיע ולו שקל אחד מכיסכם הפרטי.
כל נזק באשר הוא גורם לעוגמת נפש מסוימת. אך למרבה הצער ישנם מקרים שבהם הנזק נגרם לפריטים יקרי ערך. במקרים האלו, בדומה לנזק הממוני, גם עוגמת הנפש צפויה להיות חמורה מאוד. מה שחשוב להבין בנושא הזה הוא שגם במקרה שבו נגרם נזק לכבודה יקרה, חברת התעופה ככול הנראה לא תתנדב לשלם פיצוי גבוה במיוחד.
עם זאת, מדי פעם בפעם נוסעים שספגו נזקי כבודה, הצליחו להשיג סכומים מרשימים לאחר שהגישו תביעה משפטית נגד חברת התעופה. כפי שציינו, לכל צרה שלא תבוא, מומלץ בחום לתת הצהרה בנוגע לשווי הכבודה במועד מסירת המזוודה. כמו כן אם יש לכם אפשרות לקחת את הפריטים היקרים איתכם למטוס, מומלץ מן הסתם לעשות זאת ליתר ביטחון.
אם יש לכם ביטוח כבודה, עליכם בראש ובראשונה לתעד את הנזקים ולעדכן את חברת הביטוח שסיפקה לכם פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל. צאו מתוך נקודת הנחה שכדי לקבל את הפיצוי המגיע לכם, תיאלצו להתמודד עם לא מעט בירוקרטיה וכן להתאזר בסבלנות שכן מדובר בתהליך שעשוי להימשך לא מעט זמן.
למעשה בחלק המקרים שבהם נגרם נזק לכבודה יקרה, חברת התעופה משלמת פיצוי בגובה מסוים ואילו חברת הביטוח משלימה את הפער שבין הסכום ששולם לסכום הכיסוי המופיע בפוליסה. גם כאן ניתן לראות מדוע פוליסת ביטוח כבודה של פספורטכארד היא האפשרות הקוסמת ביותר עבור כל כך הרבה ישראלים: במקום להתרוצץ בין חברת הביטוח לחברת התעופה ובמקרים מסוימים לשלם לעורכי דין לצורך הגשת תביעה משפטית, ניתן ליהנות מפיצוי מהיר בסכום שיכול להגיע ל-2,500 דולר, בתלות בתנאי הפוליסה.
ברגע שבו אנחנו נפרדים מהכבודה לפני העלייה למטוס, עלינו לקחת בחשבון שייתכן שזו הפעם האחרונה שנראה את המזוודה שלנו כשהיא במצב תקין. אך גם אם חלילה במהלך השינוע הכבודה שלנו תינזק, עדיין לא מדובר בדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות. זאת כיוון שבהתאם לנסיבות ניתן ליהנות מפיצוי כספי הולם שיחזיר את החיוך לשפתיים.
אם תדאגו לרכוש פוליסת ביטוח כבודה מבית פספורטכארד, התהליך לקבלת הפיצויים יהיה מהיר, פשוט וקליל במיוחד. אז שתהיה לכם טיסה נעימה ובהצלחה!