אם בעבר אובדן מזוודה הייתה תופעה יחסית נדירה שקורית לבודדים ולכאלה שפשוט אין להם מזל, מאז קיץ 2022 אנו רואים כי תופעת עיכוב ואובדן הכבודה מתרחבת ויכולה לפגוש כל אחת ואחד מאיתנו. ולכן לפני הטיסה כדאי להיות ערוכים לכל מקרה שלא יבוא.

אז מה כדאי לעשות? יש מספר פתרונות איך לשמור על המזוודה או להתכונן לתרחיש הגרוע מכל- כבודה שאבדה.

  1. צ’יפ למזוודה – יש לא מעט פתרונות טכנולוגיים וצ’יפים אשר ניתן לשים בתוך המזוודה שלכם, ובמידת הצורך לאתר את המזוודה בעזרת אפליקציה. גם אם המזוודה רחוקה מכם, לפחות תדעו איפה היא נמצאת ותוכלו לאתר אותה.
  2. כבודת יד – אם אתם לא טסים לזמן ממושך או לא לוקחים איתכם הרבה דברים, ניתן לטוס עם טרולי אשר תעלה איתכם למטוס ותישאר איתכם לאורך כל הדרך.
  3. תיק חירום למטוס – אם אין באפשרותכם לטוס רק עם כבודת יד, אנחנו מציעים כן לקחת איתכם למטוס ציוד קריטי כמו ליום אחד כמו: משקפי ראיה, עדשות מגע, תחתונים וסט של בגדים להחלפה.
  4. הרחבת ביטוח כבודה – בכל מצב, עדיף שתרחיבו את ביטוח הכבודה שלכם, ותוכלו לישון בשקט גם אם המזוודה שלכם לא תמצא את דרכה בחזרה אליכם.

זכוכית מגדלת על האותיות הקטנות

הידעתם שעליכם לבדוק כי הביטוח שרכשתם כולל כיסוי גם לכבודה? כדי לבטח את הכבודה והמטען הנלווה, אתם צריכים לרכוש הרחבה של הביטוח הבסיסי שתכסה גם את הכבודה והמטען האישי שלכם. זאת ועוד, הרחבת הכבודה עדיין לא מבטחת את המחשב הנייד או המכשיר הסלולרי שלכם, לשם כך יש לרכוש הרחבה נוספת.

כיסוי ביטוחי שכולל את כל פרטי הכבודה יעניק לכם נסיעה בראש שקט וידיעה שבמקרה של אובדן מטעם המוביל (האווירי או אחר) או גניבה של פריט שצוין במפורש בפוליסת הביטוח – יש מי שיפצה אתכם. הרחבת ביטוח הכבודה והמטען האישי תקפה רק אם המבוטח רכש את ההרחבה לדברי ערך, וזו צוינה במפורש בדף פרטי הביטוח.

הגדרת מושגים

כדי להבין את הדברים לאשורם, נפרט כמה מהמושגים שמופיעים בפוליסת הביטוח שלכם:

  • כבודה

מתיחס למטען האישי שנלווה אליכם, כמבוטחים, כשאתם יוצאים מהארץ.

  • דברי ערך (הרחבה נוספת של פוליסת הביטוח)

מתיחס לפריטים שלא כלולים בכיסוי ביטוחי אחר והם חלק מהכבודה האישית שלכם. דברי ערך שלא כלולים ברשימה שלהלן לא יהיו כלולים בכיסוי (למשל, מחשב נייד או מצלמה, עליו נדבר בהמשך).

  • תכשיטים, שעון, אבני חן, מתכת יקרה.
  • מוצרי חשמל אלקטרוניים או אופטיים.
  • כלי נגינה.
  • תשמישי קדושה ופולחן.
  • פריט / מערכת פריטים

“פריט”, הוא מוצר כלשהו; ו”מערכת פריטים” היא מוצר שמורכב מכמה חלקים (למשל, חליפת בגדים על כל חלקיה או נעליים), והם מתיחסים:

  • למוצרים שהתכונות שלהם עונות להגדרה “דברי ערך”.
  • למוצרים שקשורים לפריטי לבוש.
  • סכום מירבי

“סכום מירבי” מתייחס לסכום הפיצוי שמצוין בסעיף: גבולות האחריות של הפוליסה.

גובה הפיצוי במקרה של הרחבת הביטוח לכבודה

תקופת ביטוח הכבודה מצוינת בדף פרטי הביטוח והיא נפרשת בין הרגע שבו תצאו מהבית בדרככם לחו”ל (או ברגע שבו תמסרו את הכבודה למוביל) לבין הרגע שבו תחזרו ארצה.

הפיצוי שתקבלו במקרה של גניבה או אובדן בתקופת הביטוח, מחושב לפי כמה גורמים:

  • פיצוי עד לסכום המרבי, בהתאם לסכום הנתבע. יש להציג רשימת פריטים ועלויות מפורטת יחד עם קבלות ככל הניתן. הכיסוי כפוף גם לניכוי של בלאי בטווח 35%-65% במידה ולא מוגשות עבור הפריטים קבלות, או שנרכשו לפני יותר משנה.
  • סכום ההשתתפות העצמית, כפי שמצוין בגבולות האחריות.

אילו מסמכים תצטרכו להציג לחברת הביטוח?

במקרה של גניבה או אבדן – צריך להגיש לחברת הביטוח דוח משטרתי מהמשטרה המקומית שבה התרחשה הגניבה; או לחילופין אישור מהמוביל (האווירי או אחר). הדוח אמור לפרט את הכבודה שנגנבה או אבדה ואת נסיבות האירוע.

במקרה של איחור הגעת הכבודה – צריך להציג אסמכתא מחברת התעופה על עיכוב הכבודה הנקראת PIR – Property Irregularity Report.

במקרה של אבדן כבודה – יש לספק גם התייחסות סופית לתלונה נגד חברת התעופה הכוללת את הכרזת הכבודה כאבודה + גובה הפיצוי שמתכוונים לספק על האבדן. האישור הראשוני הוא תמיד רק על עיכוב ולא מספק לתביעת אבדן.

לאילו סעיפים בפוליסה, חשוב לשים לב?

לא ישולמו תגמולים בגין תביעות עבור כסף מזומן, משקפיים, תרופות, דברי אומנות, מטען אישי מתכלה כמו בשמים, מוצרי טואלטיקה, מזון או שתייה ועוד, ואף לא בגין גניבה או אובדן שנגרמו בגלל רשלנות של המבוטח. 

כדאי להרחיב את הביטוח גם לגניבה של מחשב נייד, מכשיר סלולרי, טאבלט או מצלמה, וכמו כן ניתן לרכוש הרחבה נוספת של הביטוח לדברי ערך אשר הוזכרו לעיל ולוודא שהיא מצוינת במפורש בדף של פרטי הביטוח, כפי שנראה להלן.

הרחבה נוספת למצלמה, מחשב נייד, טאבלט ומכשיר סלולרי

לאחר שרכשתם ביטוח הרחבה לכבודה, תוכלו להוסיף ולהרחיב את הביטוח גם למחשב נייד, טאבלט או מכשיר סלולרי. גם כאן יחולו התנאים שחלים על הרחבת ביטוח כבודה. אבל, הפיצוי יחושב עד לסכום הנקוב בדף פרטי הביטוח המבוסס על גובה הכיסוי שבחרתם לרכוש.

רגע לפני שאתם אורזים ויוצאים לדרך – לרכישת ביטוח נסיעות לחו”ל הכנסו לכאן