הריון הוא ללא ספק אחד האתגרים הגדולים והמורכבים ביותר ברילוקיישן. התנהלות בתוך מערכת רפואית במדינה זרה, בסביבה לא מוכרת, ולרוב גם בלי סבא וסבתא שיגיעו לעזור בימים הקרובים ללידה – כל אלו מצריכים התארגנות מראש, הן ברמה הבירוקרטית והן ברמה האישית. במאמר הבא נציג בפניכן את כל ההתלבטויות הנפוצות בקרב רילוקיישניסטיות ישראליות שרוצות להרחיב את המשפחה, ונפרוש את הפתרונות הקיימים. 

הריון ברילוקיישן, מה צריך לעשות?

הריון ברילוקיישן מביא איתו הרבה מאוד שאלות וחששות. מהבחינה הבירוקרטית, צריך לעמוד מול התנהלות בתוך מערכת רפואית של מדינה זרה, בה אנחנו לא מבינות את המנהגים ולעתים גם לא את השפה, וכמובן למצוא גניקולוג מומלץ שאנחנו סומכות עליו. כדי לעשות את זה, ניתן להתייעץ בקבוצות מקומיות של רילוקיישן וגם בקבוצות של הורים בני המקום (אם אתן נמצאות במדינה מערבית). 

בארץ נהוג לעשות הרבה בדיקות, אשר אינן בהכרח נערכות במדינות אחרות. לכן חשוב לוודא מהו הסטנדרט המקומי, ולהיות עם יד על הדופק בכל הנוגע לבדיקות שגרתיות וטיפולים מונעים. באתר של משרד הבריאות תמצאי רשימה של בדיקות שיש לבצע בהריון לפי הסטנדרט הישראלי. בנוסף, חובה להחזיק בפוליסת ביטוח פרטית שמכסה גם הריון.

מהבחינה האישית, אנחנו רחוקות מחברים ומשפחה, והסביבה התומכת היא מצומצמת בהרבה ממה שאנחנו רגילות אליו בארץ. לכן חשוב להשקיע בזמן איכות ותקשורת עם בן/ בת הזוג, ומצד שני לנסות לפתח חיי חברה, להיות פתוחות למפגשים ולנסות להכיר עוד משפחות שגרות בסביבה שלכם. 

בסופו של דבר, יש גם את הלידה עצמה ואת תקופת ההתאוששות – שגם הן מושפעות מהלך הרוח במדינה בה אנחנו נמצאות. 

להישאר ברילוקיישן או לחזור לארץ? 

מי שנמצאת בהריון ברילוקיישן תתמודד כמעט תמיד עם השאלה הגורלית – ללדת בחו”ל או בארץ? היתרונות של החזרה ברורים: סביבה מחבקת ועוטפת, שפה שאנחנו שולטות בה באופן מלא, הורים שמגיעים לעזור בימים שלאחר הלידה, ועוד. בנוסף, יש מדינות בהן רמת הרפואה תייצר לנו חשש, ועדיף לחזור ללדת בארץ.

אלא שלחזרה לארץ יש גם חסרונות. ראשית, חברות התעופה לא מטיסות נשים בהריון מתקדם, ולכן צריך להגיע לארץ לפחות חודש לפני הלידה. 

שנית, במדינות מסוימות התינוק יזכה לאזרחות מקומית מעצם לידתו בהן (מה שנקרא “עקרון הקרקע”). דוגמאות למדינות כאלה הן אירלנד, בריטניה, ארצות הברית, קנדה וגרמניה. 

את האזרחות הישראלית, למקרה שתהיתן, הוא או היא יקבלו באופן אוטומטי. 

ביטוח רפואי ברילוקיישן – איך מכסים את עלויות הבדיקות והלידה 

בישראל, כל עלויות בדיקות ההריון אשר כלולות בסל הבריאות, כולל הלידה עצמה, מכוסים תחת חוק ביטוח בריאות ממלכתי או הביטוח הלאומי, ישנן מספר בדיקות הדורשות השתתפות עצמית כלשהי אך היא בדרך כלל אינה גבוהה. בדיקות הריון כוללות בדיקות מעקב, אולטרסאונד ושקיפות עורפית,  חלבון עוברי, סקירת מערכות, העמסת סוכר ועוד. השלב הבא אחרי ההריון הוא הלידה עצמה שגם כן מכוסה באופן מלא כולל ימי אשפוז במידת הצורך.

ומה קורה בחו”ל?

קודם כל חשוב להבין שכל הבדיקות האלו עולות כסף – ולא מעט, על זה תוסיפו את עלות הלידה עצמה שיכולה להיות החל מכמה אלפי דולרים ועד כמה עשרות אלפי דולרים, תלוי מדינה ותלוי מהלך הלידה עצמה (וגינלי, קיסרי, צורך באשפוז וכו’). אז כמובן שהכיסוי הביטוחי שכל מדינה מאפשרת הוא שונה, יהיו מדינות שיאפשרו כיסוי מלא בהתאם לסוג התושבות שלכם אך בהרבה מדינות יש צורך בתשלום באופן פרטי עבור בדיקות אלו, בטח אם נרצה רפואה פרטית, ובטח עבור בדיקות שפחות מקובלות באותה מדינה כמו אולטרסאונד (כן, כן, ישנן מדינות שאולטרסאונד מתבצע רק פעם אחת בכל תקופת ההריון אם בכלל). 

אז מה עושים כדי להרחיב את המשפחה במהלך רילוקיישן ללא דאגות של הוצאות כלכליות כבדות שלא צפינו?  התשובה היא ביטוח בריאות פרטי ברילוקיישן שמחליף את קופת החולים שלך.

הביטוח של פספורטכארד רילוקיישן מעניק כיסוי נרחב לתקופת ההריון וכולל כיסוי לבדיקות הריון, לידה וסיבוכי לידה (שרק לא נצטרך) בהתאם לתנאי הפוליסה והתקרות בפוליסה.

שימו לב, כמו ברב פוליסות הביטוח הפרטיות, תקופת ההמתנה לכיסוי הוצאות הריון ולידה היא שנה מיום ההצטרפות לביטוח. כלומר, גם אם רק עברתם ואתם מתכננים עתידית להרחיב את המשפחה, יש לחשוב על ביטוח מתאים מבעוד מועד.

 לאחר שנה את מכוסה, גם אם נכנסת להריון לפני כן. לדוגמה, אישה שנכנסה להריון בתחילת החודש העשירי לרילוקיישן, תהיה מכוסה באופן מלא מהחודש השלישי של ההריון. 

אם תבחרי ללדת בישראל מסיבה כזו או אחרת, גם אם את מנותקת תושבות, הביטוח שלנו תקף גם ללידה בישראל בהתאם לתנאי הפוליסה ותקרות הכיסוי ונוסף על כך תוכלי לעשות את הבדיקות השגרתיות דרך שירותי בריאות “כללית”.

שיהיה במזל!