יפן, ארץ השמש העולה, היא יעד נחשק עבור סטודנטים רבים. בין אם אתם חולמים ללמוד את השפה היפנית או רוצים לחקור תרבות שונה לחלוטין מהישראלית, אין ספק שמדובר בחוויה בלתי נשכחת. הכנו עבורכם את המדריך המקיף על לימודים ביפן – כולל יתרונות, עלויות, תנאי קבלה וכל מה שצריך לדעת.

מדוע כדאי ללמוד ביפן?

יפן היא ארץ אשר משלבת באופן יוצא מן הכלל בין קדמה ומצויינות אקדמית לבין תרבות ומסורת, אשר באות לידי ביטוי בכל היבטי החיים. הרשויות היפניות מעניקות שירותים רבים לסטודנטים זרים במטרה לעזור להם להכיר את התרבות המקומית ולהשתלב בחיי היומיום.

האוניברסיטאות היפניות מובילות במקצועות ההנדסה והטכנולוגיה. בנוסף, יפן ידועה בתעשיית הרובוטיקה המפותחת שלה, ולימודים ביפן פותחים את הדלת בפני אלו אשר רוצים לעבוד עם חברות יפניות בעתיד. האוניברסיטאות הגדולות הן טוקיו, קיוטו, אוסקה וקיושו. 

מלבד לימודים אקדמיים, סטודנטים רבים מגיעים ליפן על מנת ללמוד את השפה והתרבות המקומית, דבר שניתן לעשות במסגרת אוניברסיטאית או מקצועית. ידיעת השפה היפנית נחשבת לנכס מקצועי בתאגידים בינלאומיים רבים. 

מהם מסלולי הלימוד הפופולריים ביפן?

יפנית ולימודי אסיה – לימודי שפה ותרבות במסגרת אוניברסיטאית לוקחים כארבע שנים לתואר ראשון. לצד זאת, תוכלו למצוא קורסי תעודה רבים באורכים שונים. הלימודים בקורסים אלו מתקיימים בדרך כלל באנגלית.

הנדסה – תחום ההנדסה נחשב למתקדם ביפן, בפרט הנדסת מכונות. הלימודים אורכים כארבע שנים לתואר ראשון, ועוד שנתיים עד שלוש שנים לתואר שני. ברוב במקרים הלימודים הם ביפנית, אך קיימות מספר תכניות המציעות לימודים באנגלית. 

מנהל עסקים – לימודי מנהל עסקים לוקחים שלוש-ארבע שנים לתואר ראשון, ושנה-שנתיים לתואר שני. הלימודים נערכים ביפנית או אנגלית ומעניקים לכם תואר בינלאומי המאפשר להשתלב בשוק התעסוקה הגלובלי.

כל התארים מהאוניברסיטאות הגדולות ביפן מוכרים במועצה להשכלה גבוהה בישראל. עם זאת, תארים מסויימים (לדוגמה מקצועות הרפואה וההנדסה) מחייבים בחינות רישוי גם בארץ. מומלץ לעיין במידע על הכרה בתארים אשר דורשים רישוי לעומת תארים שאינם דורשים רישוי

מוסדות לימודים אקדמיים ביפן

ביפן יש כ-783 מוסדות לימוד להשכלה גבוהה: 86 אוניברסיטאות לאומיות, 90 אוניברסיטאות ציבוריות ומעל 600 מוסדות פרטיים אשר כוללים אוניברסיטאות, מכללות טכנולוגיות, מרכזים ללימודי תעודה ועוד. האוניברסיטאות הלאומיות מתאפיינות בסטנדרט אקדמי גבוה במיוחד ותנאי הקבלה נוקשים ביותר. 

באופן כללי, האוניברסיטאות הידועות ביותר הן טוקיו, קיוטו, אוסקה וקיושו. אלו האוניברסיטאות בהן שואפים ללמוד רוב הסטודנטים הנדסה, יפנית ותחומים נוספים. 

אוניברסיטאות נוספות שכדאי לבדוק הן אוניברסיטת סופיה אשר מצטיינת בלימודי יפנית לזרים, אוניברסיטת קייאו (Keio) ו-וואסדה (Waseda) אשר מצטיינות במנהל עסקים. שלושת האוניברסיטאות הללו נמצאות בטוקיו.

למידע נוסף, תוכלו לעיין בדירוג האוניברסיטות למנהל עסקים, דירוג האוניברסיטאות להנדסה או דירוג האוניברסיטאות הטובות ביפן.

הרשמה ותנאי קבלה ללימודים ביפן

על מנת להגיש מועמדות ללימודים ביפן תצטרכו להציג את תעודת הבגרות שלכם מתורגמת לאנגלית, או מסמכים אקדמיים רלוונטיים לתארים מתקדמים, וכן תוצאות מבחן באנגלית אשר מעיד על שליטה מצוינת בשפה. חלק ממוסדות הלימוד ידרשו מעבר של בחינות קבלה. בנוסף, ייתכן שתתבקשו להעביר חלק מהמסמכים דרך השגרירות היפנית בתל אביב. 

מוסדות יפניים רבים משריינים מקומות עבור סטודנטים זרים על מנת ליצור שיתופי פעולה בינלאומיים. לכן, בתהליך הקבלה מומלץ לצרף מסמכים תומכים כמו קורות חיים ומכתב מוטיבציה, אשר מעידים על היכולת שלכם לעבוד בצוות ולהשתלב בחיים המקצועיים.

ויזת סטודנט ביפן

כדי להוציא ויזה ליפן, יש לקבוע תור בשגרירות היפנית ולהכין את המסמכים הדרושים: טופס בקשה, דרכון בתוקף וצילום דרכון, תמונת פספורט, מכתב קבלה מהמוסד בו אתם הולכים ללמוד, תעודות אקדמיות אם יש, אישור על קיום ביטוח בריאות לתקופת השהות, וכן תשלום אגרה. בנוסף, תצטרכו להציג יכולת לכלכל את עצמכם, כמו לדוגמה אישורי מלגות ותדפיס יתרה בבנק שלכם או של ההורים. יש להציג מינימום 2 מיליון ין לשנת לימודים (45-50 אלף ש”ח). 

את כל המסמכים האלו אתם תצטרכו לשלוח גם למוסד בו אתם מתכוונים ללמוד, כדי שהוא יוכל להנפיק עבורכם מסמך הכרחי אשר נקרא Certificate of Eligibility. 

תהליך הוצאת הויזה לוקח מספר חודשים, ומומלץ להתחיל אותו כמה שיותר מוקדם. 

כמה עולה ללמוד ביפן?

אוניברסיטה לאומית תעלה כ-820,000 ין לשנה, אוניברסיטה ציבורית – 900,000 ין, ואילו אוניברסיטאות פרטיות – בין 850,000-3,200,000 ין לשנה. לימודי תעודה יעלו בין 320,000-900,000 ין לשנה. המחירים אינם משתנים בין זרים למקומיים ובין תואר ראשון לשני, למעט בבתי ספר פרטיים לרפואה.

יפן מציעה מלגות נדיבות למדי לסטודנטים זרים, אשר הבולטת ביניהן היא ויזת המחקר MEXT המיועדת לתואר שני ודוקטורט. מידע על תהליך ההגשה ועל מלגות נוספות לסטודנטים זרים, תוכלו למצוא באתר הממשלה היפנית.

מגורים ועבודה לסטודנטים ביפן

מעבר לשכר הלימוד חשוב לקחת בחשבון את עלויות המחיה השונות – שכר דירה, אוכל, הוצאות יומיומיות, בילויים וכמובן ביטוח בריאות. בערים גדולות, צפו לשלם בין 50-100 אלף ין לחדר קטן בדירת שותפים או במעונות הסטודנטים. בערים קטנות, המחירים נמוכים באופן משמעותי. שימו לב שחוזי שכירות ביפן דורשים ערב, וניתן לקבל ערבות בתשלום מחברות אשר נותנות שירות זה. בנוסף, יכול להיות שתידרשו לשלם דמי מפתח ודמי אבטחה. ההוצאות הנלוות (אוכל, בילויים וכו’) מסתכמות בדרך כלל ב-80 אלף ין בממוצע. 

החדשות הטובות הן שויזת סטודנט ביפן מאפשרת לכם לעבוד עד 28 שעות שבועיות בזמן הלימודים, ועד 40 שעות בשבוע בחופשות ארוכות – מה שמעניק לכם אפשרות להתחיל לצבור ניסיון בתחום אותו אתם לומדים. 

לינקים שימושיים

ביטוח בריאות ביפן

ביטוח בריאות הכרחי בכל נסיעה. ביפן אתם עלולים להיתקל בפערי תרבויות ושפה, אשר עלולים להוות מכשול רציני בהתמודדות עם המערכת הרפואית והבירוקרטיה. המרחק הגדול מהארץ מחייב ביטוח אשר יכסה גם את עלויות הטסה לארץ. בנוסף, הביטוח הוא תנאי לקבלת ויזת הסטודנט, כך שרצוי לרכוש את הפוליסה כמה שיותר מוקדם. תוכנית ביטוח הסטודנטים של פספורטכארד מעניקה את כל יתרונות חברת ביטוחי הנסיעות והרילוקיישן הגדולה בישראל – עכשיו גם לסטודנטים.  בהצטרפות לתוכנית, תקבלו כיסוי נרחב, אשר כולל שירות 24/7 בעברית, גישה לרופאים הטובים ביותר על פי בחירתכם, ייעוץ רפואי מרחוק ועוד. בנוסף, תוכלו לבטח את עצמכם גם עבור פעילויות ספורט אתגרי וספורט חורף במחיר מיוחד לשנה שלמה.