פורטוגל, המדינה שטופת השמש השוכנת בקצה הדרום – מערבי של אירופה, הפכה לפופולרית בשנים האחרונות – ולא רק בגלל הדרכונים. יותר ויותר צעירים מתחילים להתעניין בה למטרת לימודים הודות לעלויות מחיה נמוכות, מזג אוויר נעים וקהילה ישראלית צומחת. בכתבה הבאה תמצאו את כל המידע הרלוונטי למי ששוקל לימודים בפורטוגל: מוסדות מומלצים, שכר לימוד, ויזה, תהליך הרשמה ועוד. 

מדוע כדאי ללמוד בפורטוגל?

לימודים בפורטוגל הם אפשרות שקוסמת לסטודנטים רבים, הן מבחינת המוסדות האקדמיים המצויינים והן מבחינת סביבת החיים הנעימה. המדינה מציעה מזג אוויר חם, חופים מקסימים, עלות מחיה נמוכה, סביבה קוסמופוליטית וערים תוססות.

מבחינה אקדמית, פורטוגל נחשבת למתקדמת בתחומים רבים, כמו ביוטכנולוגיה, מדעי החברה, פיזיקה, מתמטיקה, הנדסה, פיננסים ועוד. המוסדות המובילים במדינה הם אוניברסיטת ליסבון, ואוניברסיטת קוימברה אשר ידועה כאחת האוניברסיטאות העתיקות באירופה.

מהם מסלולי הלימוד הפופולאריים בפורטוגל?

פורטוגל מציעה מגוון רחב של תוכניות רבות בשפה האנגלית, אשר מושכות סטודנטים מכל רחבי העולם. הנה כמה מהתכניות הפופולריות בקרב סטודנטים זרים:

סיעוד – פורטוגל מציעה תכניות מצויינות בפורטוגזית, אנגלית וצרפתית, אשר אורכות ארבע שנים לתואר ראשון ושש-שבע שנים לתואר שני. עם זאת, חשוב לדעת שהמרה לרישיון סיעוד ישראלי עלולה להיות תהליך מורכב שידרוש מכם להראות לפחות 18 חודשי ניסיון בתחום.

הנדסה – לימודי הנדסה בפורטוגל לוקחים שלוש עד ארבע שנים לתואר ראשון ושנתיים לתואר שני. 

כלכלה ופיננסים – הלימודים אורכים כשלוש שנים לתואר ראשון, ושנה וחצי-שנתיים לתואר שני.

מדעי המחשב – גם כאן יש ללמוד שלוש שנים לתואר ראשון ועוד שנתיים לתואר שני.

כל התארים מהאוניברסיטאות הגדולות בפורטוגל מוכרים במועצה להשכלה גבוהה בישראל. עם זאת, תארים מסוימים (לדוגמה מקצועות הרפואה וההנדסה) מחייבים בחינות רישוי גם בארץ. מומלץ לעיין במידע על הכרה בתארים אשר דורשים רישוי לעומת תארים שאינם דורשים רישוי

מוסדות לימודים אקדמיים בפורטוגל

המוסדות האקדמיים בפורטוגל מתחלקים לאוניברסיטאות קלאסיות ולמכונים פוליטכניים (מספר מקצועות טכנולוגיים), אשר מציעים לימודים גבוהים בגישה עניינית ובדגש על התנסות מעשית. המדינה מציעה כ-50 אוניברסיטאות, מתוכן 14 ציבוריות, ולא פחות מ-84 מכונים פוליטכניים, מתוכם 20 ציבוריים. המוסדות הבולטים נמצאים בפורטו, ליסבון, קוימברה ואביירו. 

במקצועות ההנדסה, המוסדות המומלצים אשר מציעים לימודים באנגלית הם אוניברסיטת ליסבון, המכון הפוליטכני של ליסבון (Técnico Lisboa) והמכון הפוליטכני של ברגנסה (instetuto polite bragança). בתחומים ההומניים, רפואה, אומנויות ומשפטים בולטת במיוחד האוניברסיטה העתיקה קוימברה. בתחום הפיננסים ניתן למצוא את אוניברסיטת נובה (Nova School of Business and Economics) אשר נמצאת לא רחוק מליסבון ומציעה תכנית מבוקשת במיוחד לתואר שני. בתחום הארכיטקטורה, האוניברסיטה המובילה היא אוניברסיטת פורטו. 

למידע נוסף, תוכלו לעיין בדירוג האוניברסיטאות בפורטוגל.

הרשמה ותנאי קבלה ללימודים בפורטוגל

כדי להגיש מועמדות למוסדות לימוד בפורטוגל, יש לשלוח מסמכים אישיים ותעודות: דרכון (או תעודה מזהה בינלאומית אחרת),  טופס בקשה של האוניברסיטה הרלוונטית, בגרות והוכחת מעבר של מבחן הכניסה (לתואר ראשון), תעודת סיום תואר וגיליון ציונים (לתארים מתקדמים), ציון גבוה במבחן שפה (אנגלית או פורטוגזית), וכן מכתב מוטיבציה.

מומלץ להגיש מועמדות ליותר ממוסד אחד כדי להעלות את סיכויי הקבלה שלכם, וכן להוסיף מסמכים תומכים כמו קורות חיים, מכתבי המלצה וכל דבר שיכול לגרום לכם לבלוט בין שאר המתמודדים. 

אחרי שהשגתם ותירגמתם את כל המסמכים, תוכלו להירשם אונליין דרך הפלטפורמה הייעודית של אתר הממשלה הפורטוגזית.

חשוב לציין כי אין כל הפרדה בין סטודנטים אירופאים לסטודנטים ישראלים מבחינת סיכויי הקבלה ללימודים. ההבדל היחיד הוא שבתור ישראלים, אתם תצטרכו להגיש בקשה לויזת סטודנט – הליך בירוקרטי די פשוט, בהנחה שהצלחתם להתקבל לאחד המוסדות.

ויזת סטודנט בפורטוגל 

הויזה הרלוונטית לסטודנטים בפורטוגל היא ויזה מסוג D. כדי לקבל אותה יש לקבוע תור בשגרירות פורטוגל בתל אביב – וזה הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות, כי זמן ההמתנה לויזה הוא עד שלושה חודשים.

לאחר שקבעתם תור, הכינו את כל המסמכים הרלוונטיים: טופס בקשה, דרכון בתוקף לשלושה חודשים מעבר לתקופת השהות, תמונת פספורט, מכתב קבלה מהמוסד בו אתם הולכים ללמוד, אישור על קיום ביטוח בריאות לתקופת השהות, אישור על קיום הסדרי לינה, תעודת יושר מהמשטרה אשר מעידה על אי רישום פלילי, וכן תשלום אגרה. בנוסף, תצטרכו להציג יכולת לכלכל את עצמכם, כמו לדוגמה אישורי מלגות ותדפיס יתרה בבנק שלכם או של ההורים. חשוב לציין שמחזיקי דרכון אירופאי אינם זקוקים לויזה. 

כמה עולה ללמוד בפורטוגל?

סטודנטים זרים: 3,000-7,000 יורו לשנה. 

סטודנטים בעלי דרכון אירופאי: יש לשלם הרשמה בלבד, עד 1000 יורו לתואר ראשון ו-1,500 לתואר שני. 

סטודנטים במוסדות פרטיים: 3,000 עד 12,000 אלף יורו לשנה (ללא תלות באזרחות או בדרכון).

חשוב לדעת: קיים מגוון של מלגות ומענקים לסטודנטים זרים המעוניינים ללמוד בפורטוגל. חלק מהמלגות מוצעות על ידי המוסדות עצמם (כמו לדוגמה אוניברסיטת פורטו), חלק מגופים שונים, ובנוסף קיימים מענקים מטעם המדינה לסטודנטים עם קשיים כלכליים. ניתן להגיש את הבקשות אונליין דרך האתרים הרלוונטיים, בצירוף מסמכים תומכים. 

מגורים ועבודה לסטודנטים בפורטוגל

אחרי שהבנתם את סדר הגודל של שכר הלימוד, חשוב לקחת בחשבון גם הוצאות נלוות כמו שכר דירה, חשבונות, מזון, תחבורה ובילויים. שכר הדירה במעונות הסטודנטים נע בין 150-500 יורו (תלוי באוניברסיטה), ודירה בעיר תעלה בין 900-1000 יורו. מציאת דירה היא תהליך בפני עצמו. רצוי לקרוא את החוזה בעיון, להיעזר במתורגמן או לפחות בתרגום אוטומטי באינטרנט, ולוודא שהמיקום נוח וקרוב מספיק למוסד הלימודים. על אוכל ותחבורה אתם צפויים לשלם כ-300 יורו, ובילויים – זה כבר תלוי בכם.

ויזת הסטודנט, אותה אתם נדרשים להוציא על מנת לשהות בפורטוגל, מאפשרת לכם לעבוד במשרה חלקית תוך כדי הלימודים. 

אתרים וקבוצות לחיפוש דירה:

אתרים לחיפוש עבודה: 

ביטוח בריאות בפורטוגל

ביטוח בריאות איכותי הוא חובה בכל נסיעה – בפרט כשמדובר על פורטוגל. מערכת הבריאות הפורטוגזית ידועה כאיטית ומיושנת. אל דאגה – בערים הגדולות תוכלו למצוא רופאים מצויינים, אך הבירוקרטיה עלולה להיות קשה ומתישה למי שאינו דובר פוטוגזית. בנוסף, הביטוח הוא תנאי לקבלת ויזת הסטודנט, כך שרצוי לרכוש את הפוליסה כמה שיותר מוקדם. תוכנית ביטוח הסטודנטים של פספורטכארד מעניקה את כל יתרונות חברת ביטוחי הנסיעות והרילוקיישן הגדולה בישראל – עכשיו גם לסטודנטים.  בהצטרפות לתוכנית, תקבלו כיסוי נרחב, אשר כולל שירות 24/7 בעברית, גישה לרופאים הטובים ביותר על פי בחירתכם, ייעוץ רפואי מרחוק ועוד. בנוסף, תוכלו לבטח את עצמכם גם עבור פעילויות ספורט אתגרי וספורט חורף במחיר מיוחד לשנה שלמה.