איטליה היא ללא ספק אחת המדינות המדהימות באירופה עם תנאים סוציאליים טובים ותמיכה למשפחות, שלא לדבר על נופים מרהיבים ואוכל משובח. על פניו, רילוקיישן לאיטליה נשמע כמו חוויה מדהימה, אבל יש גם קשיים בדרך להגשמת החלום: שוק עבודה תחרותי, יוקר מחיה גבוה בערים הגדולות, ועוד. מאמר זה יבחן את היתרונות מול החסרונות, ויעזור להחליט האם כדאי להגר לאיטליה.

עבודה באיטליה

רילוקיישן לאיטליה נשמע זוהר ומפתה, אך במדינה בה האבטלה היא גדולה, האופציה להגירה אפשרית בעיקר אם נשלחתם מטעם מקום העבודה או מצאתם מראש ממקום עבודה בחברה בינלאומית או מקומית שמעוניינת להעסיק אתכם.

אפשרויות התעסוקה באיטליה מתרכזות בעיקר בתחומי המכירות, הוראה, אופנה ותיירות. ענפי ההייטק וההנדסה פחות מפותחים באיטליה והמשכורות בתחומים אלו נמוכות בעשרות אחוזים מן המשכורות בישראל.

שוק העבודה האיטלקי נחשב מאתגר, ולכן חשוב לדעת כי מציאת עבודה פה היא משימה לא פשוטה. כדאי לקחת בחשבון שאם מדובר ברילוקיישן משפחתי כאשר אחד מבני המשפחה נשלח לרילוקיישן מטעם העבודה, סביר כי בן או בת הזוג יתקשו למצוא עבודה ויש סיכוי גדול שתצטרכו לחיות ממשכורת אחת. לכן, כאשר בוחרים ברילוקיישן לאיטליה, כדאי שמצבכם הכלכלי יהיה טוב.

עוד מכשול רציני בעת חיפוש עבודה באיטליה הוא השפה. מי שאינו דובר איטלקית ימצא כי קשה מאוד עד בלתי אפשרי, למצוא עבודה ללא שליטה טובה בשפה. גם בחברות גדולות דרושה איטלקית בסיסית. במידה ואתם דוברי צרפתית, ייתכן ובאזורים מסוימים בצפון איטליה תסתדרו יותר בקלות.

דבר נוסף שחשוב לזכור הוא שהמשכורות באיטליה נחשבות נמוכות (1,500 יורו בחודש נחשב למשכורת טובה), אך עם זאת, גם יוקר המחייה הוא נמוך יותר.

  • שכר מינימום באיטליה: בין 900-1,200 יורו בחודש, תלוי במקצוע. 
  • שכר ממוצע באיטליה: 2,500 יורו בחודש.
  • מדיניות כלפי עובדים מהגרים: קשה למצוא עבודה, ולכן יש להגיע עם הזמנה ממעסיק. עם זאת, המדינה מציעה ויזות לנוודים דיגיטליים בעלי הכנסה גבוהה.

מקצועות נדרשים באיטליה

  • תיירות – הכלכלה האיטלקית מתבססת במידה רבה על תיירות, ויש צורך ביזמים אשר ישקמו את התחום אחרי המכה הקשה שהוא ספג בקורונה.
  • אופנה – איטליה ידועה כבירת האופנה העולמית, ולמי שמגיע מהתחום יהיה קל להשתלב, בעיקר בערים שבצפון ומרכז המדינה. 
  • מכירות – תחום המכירות תמיד ישמח לעוד עובדים, אך יש צורך ללמוד את השפה על בוריה. 
  • הוראה – בעלי הכשרה מתאימה יוכלו לנסות ולהשתלב כמורים לאנגלית בבתי ספר.

איך למצוא עבודה באיטליה? 

  • הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות הוא ללמוד איטלקית, לפחות ברמה בסיסית. כדי לעשות את זה תוכלו להשתמש באפליקציות כמו Duolingo או Babble. 
  • נסו להשתלב בחברות בינלאומיות, בהן השכר יהיה גבוה יותר ותוכלו להסתדר עם שילוב בין אנגלית לאיטלקית. תוכלו להתחיל את החיפוש באתר Indeed או Monster Italy.
  • שנו את המיקום שלכם בלינקדאין לאיטליה, כדי לאפשר למגייסים מקומיים לאתר אתכם. 
  • צרו קשרים דרך מפגשים חברתיים. תוכלו לפגוש חברים מקומיים ובינלאומיים דרך אפליקציות כמו meetup, אשר חושפות אתכם למפגשים על פי תחומי עניין. אם אתם לא דוברים איטלקית עדיין, חפשו מפגש החלפת שפות.
  • התייעצו עם ישראלים אחרים שגרים באזור אליו אתם מתכוונים להגיע. תוכלו לעשות זאת דרך קבוצות פייסבוק כמו ישראלים באיטליה.

רומא איטליה - רילוקיישן לאיטליה

ויזות באיטליה

  • ישראלים בעלי דרכון אירופאי: ישראלים אשר מחזיקים בדרכון של אחת ממדינות האיחוד האירופאי זכאים לשהות ולעבוד באיטליה ללא הגבלה. כתושבים תוכלו ליהנות מביטוח בריאות ושירותים סוציאליים נוספים. 
  • ישראלים שאינם בעלי דרכון אירופאי: זכאים לשהות באיטליה עד 90 יום כתיירים, בלי לעבוד או ללמוד. בכל שהייה מעל 90 יום יש להוציא ויזה מתאימה. 

ויזת עבודה באיטליה

כדי לעבוד באופן חוקי באיטליה יש להוציא אשרת עבודה מתאימה. ייתכן כי בעלי מקצועות נדרשים באיטליה, כמו מהנדסים ורופאים, יזכו להליך קבלה מזורז. תוקף האשרה משתנה ממשרה למשרה ונקבע על פי ביקוש ותועלת. חשוב לציין כי לפני קבלת הוויזה יש צורך לעבור מבחני לשכה באיטלקית. 

ויזת על בסיס הזמנת מעסיק

זוהי ויזת העבודה הנפוצה ביותר. כדי לקבל אותה, המעסיק העתידי שלכם יצטרך לפרוש עליכם את חסותו ולבקש את הויזה עבורכם. הויזה תהיה בתוקף רק כל עוד תעבדו אצל מעסיק זה. 

ויזת יזמות \ ויזת עצמאים

זוהי ויזה אשר מיועדת לאנשים אשר רוצים לפתוח עסק באיטליה. על מנת לקבל את הויזה יש להגיש בקשה דרך השגרירות, להציג תכנית עסקית מפורטת ולהוכיח שיש בידיכם את המימון הנחוץ למחייה ולהקמת המיזם.

ויזת נווד דיגיטלי \ הכנסה פסיבית

ויזה אשר מיועדת למי שיש ברשותו הכנסה גבוהה אשר מאפשרת לו מחייה – רלוונטי בעיקר לפנסיונרים ולמי שעובד מרחוק. חשוב לדעת שבסוג ויזה זה ייתכן שתצטרכו לשלם מס כפול (ישראל ואיטליה), ולכן מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון לפני שמגישים את הבקשה.

ויזת סטודנט באיטליה

כדי להנפיק ויזת סטודנט יש קודם כל להתקבל למוסד לימודי באיטליה. לאחר מכן, תצטרכו להוכיח שיש באפשרותכם לכלכל את עצמכם לאורך כל תקופת השהייה. מחזיקי ויזת סטודנט רשאים לעבוד עד 20 שעות בשבוע.

מהו תהליך הוצאת הויזה? 

כדי להנפיק ויזה יש לקבוע פגישה בשגרירות בתל אביב ולמלא טופס בקשה. במועד שנקבע יש להגיע ולהציג את המסמכים הרלוונטיים לויזה אותה אתם מבקשים. לדוגמה, זוהי רשימת המסמכים אשר נדרשת לקבלת ויזת סטודנט:

  • דרכון בתוקף לתקופה של האשרה המבוקשת + 3 חודשים לפחות.
  • אישור הרשמה ללימודים ממוסד מוכר להשכלה גבוהה באיטליה.
  • אישור מגורים באיטליה במרחק סביר ממוסד הלימודים (חוזה דירה על שמכם/ אישור של מארח על כך שהוא עומד לארח אתכם/אישור הזמנה של חדר במלון).
  • אישור על כך שיש לכם ביטוח רפואי מתאריך הכניסה הצפוי לאיטליה.
  • כרטיס טיסה.
  • ערבות בנקאית או תיעוד המוכיח כי לרשות המבקש עומד סכום כסף שמספיק לקיומו לתקופה של שנת הלימודים הראשונה.

למידע נוסף על ויזות באיטליה

אתר שגרירות איטליה בישראל

ביטוח רפואי באיטליה

באיטליה יש מערכת בריאות ציבורית גדולה (Servizio Sanitario Nazionale – SSN) המבוססת על כספי מיסים ותקצוב ממשלתי. לכל אחד ממחוזות המדינה יש שירות בריאות מחוזי, תחתיו נמצאות יחידות הבריאות המקומיות השייכות לו (Azienda Sanitaria Locale – ASL)  – בדומה לקופות החולים בישראל. השירותים הבסיסיים הם ללא עלות, כמו ביקור אצל רופא המשפחה להתייעצות או לקבלת מרשמים, אך שאר השירותים כרוכים בהשתתפות עצמית, כמו רכישת תרופות (לא כרוניות), בדיקות מעבדה, בדיקות הדמיה וביקורים אצל רופאים מומחים. 

כל אזרח או תושב איטלקי זכאים לשירותי מערכת הבריאות הציבורית, אך עם זאת חלקם מעדיפים להוסיף גם ביטוח פרטי להרחבת הכיסוי הרפואי. הסיבה לכך היא חוסר גדול בזמינות תורים לרופאים מקצועיים ולבדיקות חשובות כמו אולטרסאונד ו-MRI (ההמתנה יכולה לארוך חודשים רבים). כמו כן, ישנם שירותים שאינם כלולים בביטוח הציבורי, כמו רפואת שיניים.

ישראלים רבים שנוסעים לרילוקיישן, אם זה למטרות עבודה או לימודים, בוחרים בביטוח רפואי פרטי מקיף ולא מסתפקים בביטוח הבריאות הציבורי או באחד מהביטוחים הפרטיים המקומיים והיקרים. ביטוח פרטי דרך חברה ישראלית כמו פספורטכארד רילוקיישן, מספק ביטוח רפואי לישראלים בחו”ל ומאפשר למבוטחים לבקר אצל רופאים פרטיים בעת הצורך, לקצר את ההמתנה לרפואה מקצועית, לקבל ייעוץ טלפוני מרופאים דוברי עברית בכל שעות היממה וליהנות מכיסוי ביטוחי בעת ביקורים בישראל.

משפחה בונציה

החיים באיטליה

כאשר מדברים על חיים באיטליה חשוב לדעת כי יש הבדל גדול בין להיות תייר במדינה לבין תושב. אם אתם מתכננים לעבור לגור באיטליה ואינכם דוברי איטלקית, חשוב מאוד ללמוד את השפה טרם המעבר. ההתנהלות היומיומית מתקיימת באיטלקית, ממשרדי העירייה והדואר ועד ביקורים אצל רופאים. בערים הגדולות אמנם דוברים גם אנגלית, אבל מחוץ להן יהיה קשה להסתדר ללא איטלקית שוטפת – על אחת כמה וכמה בשוק העבודה. כמובן שאם מטרת המעבר היא לימודים אקדמיים, מומלץ ללמוד איטלקית מראש. 

מיסוי ועלויות מחייה באיטליה

יוקר המחייה באיטליה הוא נמוך מאשר בישראל. קניות בסופרמרקט וארוחות במסעדות יהיו זולות הרבה יותר מאשר בארץ. עם זאת, המיסים הם גבוהים יותר – וזה כולל מס הכנסה, מע”מ, מיסי חברות ועוד. 

פתיחת חשבון באיטליה

על מנת לפתוח חשבון בנק באטליה תצטרכו אשרת שהיה קבועה והוכחת כתובת מקומית. הבנק הגדול ביותר באיטליה הוא Intesa Sanpaolo. בבנק זה בוחרים חלק גדול מהמקומיים. בתור רילוקיישניסטים, האפשרות הפשוטה ביותר היא לפתוח חשבון באחד הבנקים האינטרנטיים אשר פעילים בכל רחבי אירופה, כמו לדוגמה Revolut או N26. בנקים אלה יעניקו לכם שירות בשפה האנגלית.

תחבורה ציבורית באיטליה

באיטליה יש מערכת תחבורה ציבורית טובה למדי. בין עיר לעיר ניתן להתנייד ברכבת, בעוד שבתוך הערים תוכלו להשתמש באוטובוס או רכבת חשמלית. ברומא, מילאנו, ונציה וטורינו קיים גם מטרו שהופך את החיים לנוחים במיוחד. 

התרבות באיטליה

איטליה מתאפיינת בתרבות ים תיכונית חמה, אשר חולקת הרבה דברים משותפים עם התרבות הישראלית. יש הרבה הבדלים בין הצפון לדרום, אך באופן כללי ניתן להגיד שהאיטלקים מתעניינים מאוד בכדורגל, אופנה, מוזיקה וכמובן אוכל. 

מזג האוויר באיטליה

מזג האוויר באיטליה משתנה לפי האזור. בדרום ומרכז המדינה תוכלו ליהנות מאקלים ים תיכוני ודומה מאוד לישראל. הצפון, לעומת זאת, הוא הררי יותר, עם מזג אוויר קריר ויותר ימי גשם.

יתרונות וחסרונות באיטליה למהגרים 

אחד הקשיים עליהם מעידים ישראלים המתגוררים באיטליה היא התמודדות עם הבירוקרטיה המקומית. אז נכון, אנחנו כישראלים מנוסים בעודף בירוקרטיה, אבל כשנוספת אליה גם שפה זרה, הקושי גדל.

בצד החיובי, איטליה היא גן עדן לחובבי אוכל. ניתן למצוא חומרי גלם איכותיים ומגוונים כמעט בכל רחבי המדינה, כך שבין אם אתם אנשים של בשר, ירקות או גבינות – מחכה לכם חוויה נהדרת. יתרון נוסף של איטליה הוא העובדה שאתרי הטבע והתיירות במדינה בלתי נגמרים, כך שתמיד יהיה לכם לאן לטייל ולרוב יהיה מדובר במקום מרהיב ביופיו.

ישראלים באיטליה

באיטליה יש קהילה ישראלית לא קטנה, אשר נמצאת בעיקר בערים הגדולות – רומא, מילאנו ופירנצה. רוב הישראלים עובדים בתעשייה האיטלקית, נמצאים בלימודים או במשרות מחקר מסוגים שונים. 

איפה לגור באיטליה? 

מחיר ממוצע לשכירות (3 חד’)מחיר ממוצע לרכישת דירהקהילה יהודית/ ישראליתרמת ביטחון אישיאיכות מערכת החינוךמאפיינים נוספים
רומא2,300 יורו4,100 יורו למ”רקהילה ישראלית גדולה לרוב גבוהה – תלוי באזורגבוההעיר הבירה, נגישות לשדה התעופה
מילאנו3,300 יורו4,900 יורו למ”רקהילה ישראלית גדולהלרוב גבוהה – תלוי באזורגבוההעיר גדולה ותוססת, הזדמנויות תעסוקה
פירנצה2,000 יורו4,100 יורו למ”רקהילה ישראלית קטנהגבוהה מאודגבוההעיר רגועה ומשפחתית

רילוקיישן עם המשפחה באיטליה

התרבות האיטלקית שמה דגש גדול על ערכי המשפחה, ולכן המדינה מעניקה סיוע מסויים למשפחות: קצבאות, חופשת הריון (נוסף על חופשת לידה), ועוד. הסביבה היא לרוב נוחה מאוד למשפחות בזכות ביטחון אישי גבוה וריבוי של פארקים, אתרים היסטוריים, גני שעשועים ואטרקציות נוספות.

מבחינה חברתית, חשוב לדעת כי החיים באיטליה והמנטליות שונים מאוד ממה שאנו מכירים, מה שעלול להקשות ביצירת חברויות וקשרים עם משפות נוספות. לכן כדאי לקחת בחשבון שהתאקלמות וההסתגלות לאחר הרילוקיישן לאיטליה, יכולה לקחת תקופה ארוכה.

הלימודים בבתי הספר באיטליה מתחילים ב-10 בספטמבר, ולכן מומלץ למשפחות עם ילדים לתאם את המעבר לחודשי הקיץ על מנת להקל על ההתאקלמות לפני הכניסה למסגרות.

מערכת החינוך באיטליה

  • איכות מערכת החינוך באיטליה: איטליה ידועה במערכת חינוך טובה. עם זאת, קיימת ביקורת מסויימת על האופי המסורתי והמעט מיושן של רוב בתי הספר.
  • השפה שלומדים בה באיטליה: בכל בתי הספר, גם הציבוריים וגם הפרטיים מדברים באיטלקית בלבד. 
  • מסגרות חינוך בינלאומיות באיטליה: רבים מהישראלים באיטליה בוחרים בבתי ספר אמריקאים או בינלאומיים פרטיים דוברי אנגלית. אלו נמצאים בכל הערים הגדולות.
  • מסגרות חינוך יהודיות באיטליה: רוב הקהילה היהודית והישראלית מתרכזת ברומא ובמילאנו, כולל בתי ספר יהודיים ובית חב”ד. 
  • כמה זמן מראש צריך לחפש מקום במסגרות החינוכיות באיטליה: ההרשמה ברוב המקומות נפתחת בתחילת ינואר. 
  • עלויות ההרשמה למסגרות החינוכיות באיטליה: בתי ספר ציבוריים הם ללא תשלום. בתי ספר פרטיים, ובפרט דוברי אנגלית, דורשים שכר לימוד גבוה. למידע נוסף, קראו איך מוצאים בית ספר ברילוקיישן.
  • כיצד להירשם למסגרות החינוכיות באיטליה: ההרשמה מתבצעת דרך בית הספר עצמו בצירוף מסמכים רלוונטיים כמו הוכחת מגורים, תעודות מבתי ספר קודמים וכו’. 

לימודים אקדמאיים באיטליה

בדומה לחינוך היסודי והעל-יסודי, האוניברסיטאות האיטלקיות ידועות כאיכותיות אך קפדניות ביותר. שיטות הלימוד הן מסורתיות ולא אינטראקטיביות, מה שיכול להיות מעט מתסכל עבור מי שבא ממדינה חדשנית כמו ישראל. שפת הלימוד היא איטלקית, אם כי יש תכניות רבות באנגלית, בעיקר לתואר שני. סטודנטים רבים מגיעים לאיטליה על מנת ללמוד מקצועות שקשה להתקבל אליהם בארץ, כמו לדוגמה רפואה ואדריכלות. הערים הכי סטודנטיאליות באיטליה הן רומא, מילאנו וטורינו. 

*חברת דיוידשילד עושה את מירב המאמצים כדי להציג מידע מדויק ועדכני, אולם ייתכנו שגיאות ו/או אי דיוקים. יודגש כי המידע הינו בגדר כלי עזר בלבד ואינו מהווה המלצה כלשהי לצורך קבלת החלטות. האחריות הינה על עושה השימוש במידע בלבד. החברה לא תישא באחריות כלשהי בגין הפסד/נזק העשויים להיגרם כתוצאה משימוש במידע זה