לימודים בצ’כיה הם אפשרות פופולרית עבור סטודנטים מכל רחבי העולם, ובפרט מישראל. רמה אקדמית גבוהה, עלויות מחיה נמוכות ומגוון רחב של תכניות בשפה האנגלית מאפשרות איכות חיים מצויינת במינימום מאמץ. בכתבה הבאה תמצאו את כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת לימודים בצ’כיה: יתרונות, עלויות, תנאי קבלה, מסלולי לימוד ועוד. 

מדוע כדאי ללמוד בצ’כיה?

אין ספק שצ’כיה היא אחת המדינות הנוחות באירופה לסטודנטים זרים: מגוון מרשים של תכניות לימוד באנגלית, עלויות מחיה נמוכות, מלגות מחיה ומלגות על סמך הצטיינות אקדמית הם היתרונות המרכזיים שהמדינה מציעה. בנוסף, ברבות מתכניות הלימוד תנאי הקבלה הם קלים יותר מאשר מה שנהוג בישראל.

האוניברסיטאות מלאות בסטודנטים זרים, וישנה קהילה בינלאומית בה תוכלו לפגוש אנשים מכל רחבי העולם. תוכלו למצוא בקלות פעילויות חברתיות, חיי תרבות וחיי לילה, בעיקר בערים פראג וברנו.

הרמה האקדמית בצ’כיה נחשבת לגבוהה מאוד בעיקר כשמדובר במקצועות המדעיים (רפואה, רוקחות, הנדסה וכו’), אם כי בשנים האחרונות המדינה חווה פריחה גם בתחומים הומניים, כמו כלכלה וניהול, מדעי המדינה ואומנויות. 

מהם מסלולי הלימוד הפופולאריים בצ’כיה?

מסלולי הלימוד הפופולריים ביותר בצ’כיה בקרב סטודנטים זרים הם רפואה (6 שנים), רוקחות (5 שנים), הנדסה ומדעי המחשב (בשניהם תצטרכו להשקיע 3 שנים לתואר ראשון ועוד שנתיים לתואר שני). 

כל התארים באוניברסיטאות הגדולות בצ’כיה מוכרות במועצה להשכלה גבוהה בישראל. עם זאת, תארים ברפואה, ברוקחות ובהנדסה מחייבים מעבר של בחינות רישוי גם בארץ. כאן תוכלו למצוא מידע על הכרה בתארים אשר דורשים רישוי, לעומת תארים שאינם דורשים רישוי

מוסדות לימודים אקדמיים בצ’כיה

בצ’כיה יש מעל 70 מוסדות אקדמיים, מתוכם 26 אוניברסיטאות ציבוריות. אוניברסיטת צ’ארלס שבפראג אשר נחשבת לאחת המובילות באירופה ברפואה וברוקחות. בתחומי הטכנולוגיה וההנדסה והארכיטקטורה ניתן למצוא את האוניברסיטה הטכנית של פראג ואת אוניברסיטת ברנו. בביוטכנולוגיה את אוניברסיטת מנדל, ובתחומים ההומניים את אוניברסיטת מסריק (שתיהן בעיר ברנו). מוסד מוביל נוסף הוא האקדמיה לאומנות, אדריכלות ועיצוב בפראג.

כל האוניברסיטאות מצטיינות הן בלימודים לתואר ראשון ושני, והן בדוקטורט ומחקר. למידע נוסף תוכלו לעיין בדירוג האוניברסיטאות בצ’כיה.

הרשמה ותנאי קבלה ללימודים בצ’כיה

כדי להתקבל למוסדות לימוד בצ’כיה, יש להציג את התעודות הרלוונטיות: בגרות (לתואר ראשון), תעודת סיום תואר וגיליון ציונים (לתארים מתקדמים) וציון גבוה במבחן שפה (אנגלית או צ’כית). בתארים בתחום העיצוב, תידרשו להציג גם תיק עבודות. בתכניות מבוקשות במיוחד, מומלץ להוסיף מסמכים תומכים כמו קורות חיים, מכתבי המלצה וכל דבר שיכול לגרום לכם לבלוט בין שאר המתמודדים. בנוסף, קיימות תכניות אשר עורכות בחינת כניסה. 

תהליך ההרשמה מתבצע אונליין דרך האתרים הרשמיים של המוסדות השונים. במקרים ספציפיים, יכול להיות שתתבקשו לשלוח מסמכים אישיים דרך השגרירות הצ’כית בארץ. 

חשוב לציין כי אין כל הפרדה בין סטודנטים צ’כים או אירופאים לסטודנטים ישראלים מבחינת סיכויי הקבלה ללימודים. בתכניות הנלמדות בשפה האנגלית קיימים אף מקומות שמורים לסטודנטים זרים. ההבדל היחיד הוא שבתור ישראלים, אתם תצטרכו להגיש בקשה לויזת סטודנט – הליך בירוקרטי די פשוט, בהנחה שכבר התקבלתם לאחד המוסדות.

ויזת סטודנט בצ’כיה

על מנת להגיש בקשה לויזת סטודנט, יש לקבוע תור לפגישה בשעות הפעילות המפורטות באתר השגרירות הצ’כית בתל אביב. התהליך לרוב לקוח חודשיים-שלושה, אך מומלץ לקחת טווח ביטחון ולקבוע כמה שיותר זמן מראש.

לפגישה אתם תידרשו להביא מסמכים רלוונטיים: טופס בקשה, דרכון בתוקף לשלושה חודשים מעבר לתקופת השהות, תמונת פספורט, מכתב קבלה מהמוסד בו אתם הולכים ללמוד, אישור על קיום ביטוח בריאות לתקופת השהות, תעודת יושר מהמשטרה אשר מעידה על אי רישום פלילי, וכן תשלום אגרה. בנוסף, תצטרכו להציג יכולת לכלכל את עצמכם, כמו לדוגמה אישורי מלגות ותדפיס יתרה בבנק שלכם או של ההורים. 

מידע נוסף תוכלו למצוא באתר studyin.cz.

כמה עולה ללמוד בצ’כיה?

הלימודים בשפה הצ’כית הם בחינם לכולם – אירופאים או זרים. אם יש לכם כישרון לשפות, תוכלו להשקיע בלמידת השפה הצ’כית על בוריה ולהנות מלימודים בחינם בשפה המקומית. 

לימודים באנגלית, לעומת זאת, כרוכים בשכר לימוד של עד 15 אלף יורו בשנה לתואר ראשון, ו-20 אלף יורו בשנה לתואר שני. הלימודים באנגלית באוניברסיטאות הציבוריות יהיו לרוב יקרים יותר עבור סטודנטים זרים, ואילו בפרטיות המחירים זהים עבור כולם. כאן תוכלו למצוא טבלה אשר מפרטת את ההבדלים בשכר הלימוד בין אזרחים אירופאים לאזרחים זרים.

אפשרות נוספת למימון הלימודים היא באמצעות מלגות. הרשויות בצ’כיה מעניקות מלגות על סמך מצויינות אקדמית, מלגות מחקר ועוד. לדומה, תוכלו למצוא את מלגת South Moravian אשר מממנת את שנת הלימודים הראשונה באוניברסיטאות בעיר ברנו. ניתן להגיש בקשה דרך הגוף אשר מציע את המלגה – בין אם זו קרן כזו או אחרת, ובין אם אלו האוניברסיטאות עצמן. כאן תוכלו למצוא רשימת מלגות.

מגורים ועבודה לסטודנטים בצ’כיה

כשמתכננים לימודים בחו”ל, חשוב לקחת בחשבון את הוצאות המחיה: שכר דירה, חשבונות, מזון, תחבורה, בילויים ועוד. צ’כיה נחשבת למדינה זולה, אך כל אלו עלולים להצטבר לסכום לא מבוטל. מחירי הדיור נעים בין 150 יורו לחודש לחדר הזול ביותר במעונות, ל-900 יורו לדירת יחיד במרכז פראג. אוכל, תחבורה ציבורית וחשבונות יעלו 250-350 יורו בחודש בממוצע. 

חוזי שכירות בצ’כיה הם לרוב עם אפשרות להארכה, כך שמרגע שמצאתם דירה – אתם מסודרים עד לסוף הלימודים. עם זאת, לפני החתימה כדאי לראות את הדירה פיזית כדי לוודא שהיא באמת מתאימה לכם (זו יכולה להיות הזדמנות טובה להתחיל להכיר את האזור שאתם הולכים לגור בו). 

אם יישאר לכם זמן, תוכלו לעבוד עד 20 שעות בחודש עם ויזת סטודנט רגילה. 

אתרים וקבוצות פייסבוק לחיפוש דירה בצ’כיה: 

אתרים לחיפוש משרות סטודנט בצ’כיה: 

ביטוח בריאות בצ’כיה

ביטוח בריאות הוא הדבר הבסיסי ביותר כאשר חושבים על לימודים במדינה זרה, וצ’כיה אינה יוצאת מן הכלל. הביטוח הוא תנאי לקבלת ויזת הסטודנט, והוא יגן עליכם בכל צורך רפואי – החל מבדיקות שגרתיות ועד למקרי חירום. 

תוכנית ביטוח הסטודנטים של פספורטכארד מעניקה את כל יתרונות חברת ביטוחי הנסיעות והרילוקיישן הגדולה בישראל – עכשיו גם לסטודנטים.  בהצטרפות לתוכנית, תקבלו כיסוי נרחב, אשר כולל שירות 24/7 בעברית, גישה לרופאים הטובים ביותר על פי בחירתכם, ייעוץ רפואי מרחוק ועוד. בנוסף, תוכלו לבטח את עצמכם גם עבור פעילויות ספורט אתגרי וספורט חורף במחיר מיוחד לשנה שלמה.