ביטוח לאומי ברילוקיישן – איך עושים את זה נכון? קיים הרבה חוסר בהירות סביב נושא התשלומים לביטוח לאומי בזמן ששוהים בחו”ל, מה שמוביל ישראלים רבים לבצע טעויות שעלולות לפגוע ברצף הביטוחי והזכויות שלהם, ובמקרים מסויימים אף להוות עבירה על החוק ולגרור קנסות כבדים. בכתבה הבאה תמצאו את כל המידע שצריך בנושא: חישוב סכום התשלום, ניתוק או שימור תושבות, הקשר למס הכנסה ועוד. 

האם צריך לשלם ביטוח לאומי כשעושים רילוקיישן?

בגדול, התשובה היא כן. תשלום ביטוח לאומי נדרש בכל חודש מכל תושב ישראלי. ללא התשלום הזה, אתם עלולים לאבד את הזכאות שלכם לכיסוי רפואי, קצבאות ושאר שירותים הניתנים אך ורק לתושבים (ולא לכל מי שמחזיק בדרכון ישראלי). 

כשאתם נמצאים ברילוקיישן, סכום התשלום משתנה לפי סכום ואופי ההכנסה שלכם:

  • לא עובדים: יש לשלם 87 ש”ח בחודש לביטוח לאומי, ועוד 116 ש”ח לביטוח בריאות.
  • עובדים אצל מעסיק ישראלי: הכל ממשיך להתנהל כרגיל, ותראו את הניכויים בתלוש המשכורת שלכם. המעסיק אחראי לשלם את דמי הבטל”א וביטוח הבריאות, אשר חלק מהם ינוכו מהמשכורת שלכם. 
  • עובדים אצל מעסיק זר: אתם תיחשבו ל”בעלי הכנסה שאינה מעבודה” (כן, אנחנו יודעים שאתם עובדים קשה, אבל החבר’ה בביטוח לאומי עדיין לא המציאו קטגוריה נפרדת לרילוקיישניסטים). על ההכנסה צריך לדווח למס הכנסה, והם כבר ידאגו לעדכן את בטל”א. את החישוב הסופי אתם תקבלו בדואר או דרך האתר של ביטוח לאומי. חשוב לדווח על ההכנסות שלכם באופן מסודר ולא לשלם רק את הסכום המינימלי, כי העלמת נתונים יכולה לפגוע בזכויות שלכם בהמשך ולמנוע מכם קצבאות וכיסוי ביטוחי. 

מתי לא משלמים ביטוח לאומי? 

אם אתם עוברים למדינה שלישראל יש איתה אמנה לביטחון סוציאלי, עליכם לשלם דמי ביטוח בריאות בלבד, ללא ביטוח לאומי. זאת כמובן בהנחה שאתם משלמים את דמי הביטוח המקומיים במדינה אליה עברתם.

בנוסף, מי שמוותר על התושבות הישראלית פטור מתשלום (שימו לב – ויתור על התושבות אינו אומר ויתור על האזרחות).

מה האפשרויות ברילוקיישן ביחס לביטוח לאומי?

אחרי שהבנו את העקרונות הבסיסיים בנוגע לתשלום ביטוח לאומי ברילקיישן, הגיע הזמן לבחור דרך פעולה: שמירה על התושבות ותשלום ביטוח לאומי גם בחו”ל, או ניתוק תושבות והפסקת התשלום. 

זכרו שלא משנה מה הבחירה – חשוב להחליט ולנהל את המצב מול ביטוח לאומי לפני שעושים רילוקיישן.

  1. לשמור על התושבות ולשלם לביטוח לאומי

האפשרות הזו מתאימה לכל מי שמתכנן רילוקיישן של פחות מחמש שנים, שבסופו מתכננים לחזור לארץ. 

בפשטות, שמירה על התושבות אומרת שאתם ממשיכים לשלם ביטוח לאומי כאילו הייתם גרים בארץ. התשלום יכול להתבצע באשראי, בהוראת קבע או דרך המעסיק (אם הוא ישראלי). אם אתם נמצאים במדינת אמנה – תצטרכו לשלם רק את דמי ביטוח הבריאות ולא את דמי הביטוח הלאומי.

שמירת התושבות מאפשרת לכם לחזור לארץ במקרה של בעיה רפואית ולקבל את כל הזכויות הסוציאליות המגיעות לתושבים מיד עם הנחיתה, ללא תקופת המתנה.

ברילוקיישן קצר, שמירה על התושבות מומלצת לכולם, ובפרט למי שסובל מבעיות רפואיות תכופות או מחלות רקע.

  1. לנתק תושבות ולא לשלם לביטוח לאומי 

אחרי חמש שנים בחו”ל, התושבות בביטוח לאומי מתבטלת אוטומטית. לכן, אם אתם מתכננים רילוקיישן ארוך במיוחד, יכול להיות שתבחרו להתנתק מבעוד מועד ולחסוך את התשלומים העודפים. 

כדי להימנע מחובות, יש להודיע לביטוח לאומי על ניתוק תושבות מיד עם היציאה מהארץ. קחו בחשבון שלמהלך כזה עלולות להיות השלכות על הרצף הביטוחי שלכם ושל ילדיכם, ולכן יש לשקול אותו בכובד ראש. אם תבחרו לחזור לארץ, תהיה תקופת המתנה של כמה חודשים במהלכה לא תהיו מבוטחים, ותצטרכו לרכוש פוליסת ביטוח פרטית. 

מה לגבי מיסוי ברילוקיישן?

מיסוי בזמן רילוקיישן בחו”ל הוא נושא אשר דורש בדיקה ותכנון מותאמים אישית על פי רמת הכנסה, מעסיק ישראלי\זר, ופרמטרים נוספים. הדבר הראשון שחשוב להבין הוא שתושבות לצרכי ביטוח לאומי ותושבות לצרכי מס – הם שני דברים נפרדים. 

כדי לנתק את התושבות בביטוח לאומי מספיק רק לשלוח פניה באתר, ותוך זמן קצר אתם תנותקו. לעומת זאת, ניתוק של תושבות מס הוא הליך מסובך הרבה יותר. אתם תצטרכו להוכיח שמרכז חייכם נמצא מחוץ לישראל. אי תשלום ביטוח לאומי הוא סעיף משמעותי, אך לצידו ייבחנו נושאים נוספים, לדוגמה: כמה ימים בשנה אתם שוהים בישראל, וכמה במדינת הרילוקיישן? האם יש לכם נכסים והכנסות שמקורן בישראל? ועוד. בקיצור, לפני שאתם מתכננים את אסטרטגיית המס שלכם – רצוי להתייעץ עם איש מקצוע.

ביטוח בריאות ברילוקיישן

ביטוח בריאות פרטי ברילוקיישן הוא בגדר חובה, בעיקר בחודשים הראשונים שלאחר המעבר. דיוידשילד מציעה פוליסה מיוחדת לרילוקיישן, אשר מכסה את כל מה שצריך בתקופה הרגישה הזו – החל מטיפולים במצבי חירום ועד לשירותים שגרתיים כמו בדיקות דם. בין אם תצטרכו התייעצות עם רופא בטלפון או טיסה דחופה לארץ, תמיד יהיה מי שידאג לכם.