השכרת רכב בחו”ל היא אחד הדברים שיכולים להפוך חופשה ממתישה ומסובכת לקלילה ופשוטה – אם עושים את זה נכון. בכתבה זו תוכלו למצוא את כל המידע החשוב: החל מקטגוריות רכב, דרך סוגי רשיונות ועד לביטוחים, קנסות ואגרות. אז בין אם אתם מתעניינים בהשכרת רכב בארה”ב, השכרת רכב באירופה, או בכל מקום אחר – כאן תמצאו את כל מה שאתם צריכים לדעת.

מתי כדאי להזמין רכב שכור לחו”ל?

הזמנת רכב שכור לחו”ל היא דבר מומלץ ברוב הטיולים, ובעיקר כאשר עומד לרשותכם זמן מוגבל. התניידות בתחבורה ציבורית יכולה להיות לא נוחה, מסורבלת וגוזלת זמן יקר. יש גם יעדים שכמעט בלתי אפשרי לטייל בהם ללא רכב, לדוגמה ארצות הברית או איסלנד. לכן, לרוב עדיף להזמין רכב, גם אם הדבר אומר השקעה של כמה מאות שקלים נוספים. על מנת לוודא שלא תשלמו יותר מהסכום הנדרש, ודאו שאתם מזינים את כל הפרטים הנכונים, כולל פירוט הנהגים שישתמשו ברכב. זכרו שברוב המקומות רכב אוטומטי הוא יקר יותר, כך שאם אתם מיומנים בנהיגה על רכב ידני – זו יכולה להיות דרך טובה להוזיל עלויות.

קטגוריות רכבים

חברות ההשכרה מחלקות את הרכבים לפי קטגוריות. בצורה זו, החברות לא מתחייבות בפני הלקוח לדגם ספציפי, אלא לרכב מתוך קטגוריה מסוימת. שמות הקטגוריות בנויים מסדרה של אותיות, שכל אחת מהן מסמנת מאפיין של כל הרכבים באותה קטגוריה. כך לדוגמה, אם האות השלישית בשם הקטגוריה שבחרתם היא M, סימן שהרכב הוא ידני. חשוב לשים לב שכל המאפיינים בקטגוריה תואמים את הצרכים שלכם, ולקחת בחשבון שאם ההשכרה היא לפי קטגוריה ולא לפי דגם – כנראה שתקבלו רכב שונה מזה שראיתם באתר. לפניכם טבלה בעזרתה תוכלו להבין בדיוק מה אומרת כל קטגוריה.

Fuel/Air cond.Transmission/driveTypeCategorty
Unspecified Fuel/Power With AirRManual Unspecified DriveM2-3 DoorBMiniM
Unspecified Fuel/Power Without AirNManual 4WDN2/4 DoorCMini EliteN
Diesel AirDManual AWDC4-5 DoorDEconomyE
Diesel No AirQAuto Unspecified DriveAWagon/EstateWEconomy EliteH
Hybrid AirHAuto 4WDBPassenger VanVCompactC
Hybrid No AirIAuto AWDDLimousineLCompact EliteD
Electric AirESportSIntermediatI
Electric No AirCConvertibleTIntermediate EliteJ
LPG/Compressed Gas AirLSUVFStandardS
LPG/Compressed Gas No AirSOpen Air All TerrainJStandard EliteR
Hydrogen AirASpecialXFullsizeF
Hydrogen No AirBPickup Regular cabPFullsize EliteG
Multi Fuel/Power AirMPickup Entended cabQPremiunP
Multi Fuel/Power No AirFSpecial Offer CarZPremium EliteU
Petrol AirVCoupeELuxuryL
Petrol No AirZMonospaceMLuxury EliteW
Ethanol AirURecreational VehicleROversizeO
Ethanol No AirXMotor HomeHSpecialX
2 Wheel VehicleY
RoadsterN
CrossoverG
Commercial Van/TruckK

השכרת רכב לפי גיל

השכרת רכב מושפעת בין היתר מגיל הנהג. במקומות מסוימים ניתן לשכור רכב בכל גיל (בכפוף לגיל המותר לקבלת רישיון נהיגה), ולפעמים ההשכרה מוגבלת לגיל 18, 21 או אפילו 24. ככלל, סוכנויות השכרת רכב תופסות נהגים חדשים וצעירים כקבוצות סיכון גבוהות יותר לתקלות. לרוב, נהגים אלו יצטרכו לרכוש ביטוח נרחב המותאם לגילם ולנסיונם – והעלות תהיה בהתאם.
כמובן שההגדרה ל”נהג חדש” משתנה בין מדינה למדינה ויש לבדוק האם אתם נחשבים לנהגים חדשים לפני נסיעתכם ובמידת הצורך. 

תוספות בתשלום להשכרת הרכב

חברות השכרת הרכב מציעות שירותים משלימים כגון GPS, כסא בטיחות לתינוק, בוסטר, צמיגי חורף, שרשראות שלג וכו’. חשוב לעיין ברשימת התוספות, ולשים לב מה מגיע עם הרכב, מה כרוך בעלות נוספת ומה אתם באמת צריכים. לדוגמה, GPS יכול להיות תוספת יקרה למדי. אם אתם נוסעים רק בכבישים ראשיים ובאזורים עירוניים ניתן לוותר עליה לטובת אפליקציות כמו ווייז או גוגל מפס, אבל אם אתם מתכננים לטייל באזורים מרוחקים ללא קליטה – עדיף שיהיה לכם מכשיר GPS ייעודי ואיכותי. דוגמה נוספת היא כסאות בטיחות. רוב החברות מציעות כסאות כאלו להשכרה, אך אנחנו ממליצים להביא כיסא מהארץ – בצורה זו תוכלו לחסוך את עלות ההשכרה, וגם להיות בטוחים שלא תתקעו. כמובן שאם אתם נוסעים במזג אוויר מושלג, גשום או מסוכן יש לבדוק כי הרכב מצויד באביזרי בטיחות מותאמים.

ביטוח רכב וביטול השתתפות עצמית

כאשר שוכרים רכב בחו”ל, חשוב לשים לב לסוג ביטוח הרכב, ולרמת הכיסוי שעומדת לרשותכם במקרה של תאונה. בחלק מהביטוחים, אתם עלולים להיות מחוייבים באלפי דולרים בכל מקרה של תאונה – ולו השריטה הקטנה ביותר. לכן, הביטוח של פספורטכארד מציע “ביטול השתתפות עצמית” – הכיסוי הביטוחי הוא עד 1500$ ותקף במקרי גניבה או תאונה, והוא עולה רק 8$ ביום. 

רישיון נהיגה בינלאומי או ישראלי בחו”ל

כדי לשכור רכב בחו”ל, יש צורך ברישיון בינלאומי. למרות שקיימים מקומות מעטים בהם רישיון ישראלי בלבד הוא קביל, הוצאת רישיון בינלאומי היא מומלצת לכל יעד, וזאת על מנת להמנע מבעיות ואי הבנות מול הגורמים השונים ברשויות ובחברות ההשכרה. את הרישיון הבינלאומי מציגים בצמוד לרישיון הישראלי, והוצאתו היא תהליך בירוקרטי פשוט. אתם רק צריכים לגשת לאחת מתחנות ההנפקה של הרישיון הבינלאומי יחד עם רשיון הנהיגה שלכם. אחרי שהוצאתם את הרישיון הוא בתוקף ל-3 שנים או עד שרישיונכם פג תוקף. המוקדם מביניהם.

מעברי גבול ומגבלת קילומטרים בהשכרת רכב

כאשר חותמים על חוזה ההשכרה, כדאי לשים לב האם יש תנאים מגבילים. יכול להיות שמוטלת מגבלת קילומטרים שתמנע מכם לעשות טיולים ארוכים מאוד או לחצות מרחקים גדולים. לעתים גם חל איסור לחצות מעברי גבול מסוימים – אם מסיבות פוליטיות או בגלל תנאי מזג האוויר (איסור כניסה למדינות מזרח אירופה בחורף, לדוגמה, כדי לא להעלות את הסיכון לתאונות הנגרמות בגלל הכפור והקרח).  

למה לשים לב בעת איסוף הרכב?

כאשר אתם מגיעים לאסוף את הרכב, יש מספר דברים שחשוב לשים לב אליהם. הקפידו להגיע עם כרטיס אשראי בינלאומי של שוכר הרכב, ורצוי גם של הנהגים הנוספים המצויינים בהשכרה. קראו לעומק כל מסמך שאתם חותמים עליו, ובדקו שהרכב שקיבלתם תואם את קטגוריית הרכב שצוינה בהזמנה. ודאו שבתא המטען יש אביזרים להחלפת גלגל, למקרה שתזדקקו לכך. לבסוף,  עברו עם נציג ההשכרה על כל בעיה ברכב לפני שאתם יוצאים לדרך. מומלץ לצלם את הרכב מכל הכיוונים כדי שתוכלו להוכיח שהחזרתם אותו בדיוק כפי שקיבלתם. 

קנסות ואגרות כבישים מהירים עם רכב שכור בחו”ל

ברכב שכור כדאי להקפיד הקפדה יתרה על החוקים – לנסוע במהירות המותרת, לחנות במקומות המיועדים לכך, וכו’. אם בכל זאת קיבלתם דו”ח, יש לשלם אותו באופן מיידי וליידע את חברת ההשכרה, כדי שלא יחייבו אתכם במעמד ההחזרה. בנוסף, בדקו מהי המדיניות בנוגע לנסיעה בכבישי אגרה. ברוב החברות, תקבלו מדבקה מיוחדת לרכב שתאפשר לכם לנסוע בכבישים אלו. במקומות מסויימים המדבקה תהיה כרוכה בתשלום נוסף, אך בכל מקרה הקפידו שלא לנסוע ללא המדבקה כדי להימנע מקנסות. בכבישים בהם  התשלום נגבה אחרי הנסיעה (כמו כביש 6), חלק מן החברות ייקחו דמי טיפול במעמד ההחזרה. 

החזרת הרכב בתום ההשכרה

החזרת הרכב השכור צריכה להתבצע בדיוק לפי מה שקבעתם בעת ההשכרה, אלא אם כן הודעתם מבעוד מועד על שינוי. הקפידו להחזיר את הרכב בשעה הקבועה (עדיף להקדים מאשר לאחר), עם מיכל דלק מלא, וחלל פנימי נקי ומסודר. בדקו מהו המיקום הזול ביותר להחזרה (יכולים להיות הבדלים משמעותיים בין שדה התעופה למרכז העיר, לדוגמה). זכרו שגם לזמן ההחזרה יש השפעה על התעריף. עלות השכרה לזמן ארוך היא נמוכה יותר, ולעתים השכרה לשבוע תצא זולה מהשכרה ליומיים או שלושה. צלמו את הרכב ותעדו כל פרט, שכן חלק מהחברות ישמרו את הפיקדון שנתתם להן עד 72 שעות לאחר ההחזרה.

לא לשכוח! ביטוח נסיעות רפואי

חופשה בחו”ל יכולה להיות הדרך המושלמת להירגע, לצאת אל העולם הגדול, וליהנות מזמן איכות עם בני הזוג, המשפחה או החברים. כדי לקבל את החופשה המושלמת, צריך לחשוב על הכל מראש – החל מהשכרת רכב, ועד לביטוח נסיעות איכותי שייתן לכם כיסוי מלא בכל מצב. הביטוח של פספורטכארד הוא  הביטוח שאיתו תוכלו לנסוע בראש שקט ובידיעה שיש מי שדואג לכם במקרה של תאונה או מחלה – עם שירות איכותי ומיידי בשפה העברית.

מסירת מפתחות רב ממשכיר לשוכר