חושבים על חתונה אזרחית? כיום, יותר ויותר זוגות בוחרים בחתונה בחו”ל. יכולות להיות לכך סיבות רבות – אילוצים דתיים, אידיאולוגיה או פשוט רצון להפוך את היום המרגש והחשוב ביותר בחיים לחוויה בלתי נשכחת. בכתבה הבאה תוכלו למצוא את כל הפרטים החשובים על חתונה אזרחית בחו”ל – הליכים ביורוקרטיים, טיפים, הכנות וכמובן הצעות ליעדים השווים ביותר. שיהיה במזל טוב!

למה צריך נישואין אזרחיים בחו”ל? (מי צריך חתונה אזרחית?)

המושג “חתונה אזרחית” מתייחס לנישואין שאינם נערכים על ידי מוסד הרבנות. האפשרות הזו רלוונטית לאלפי זוגות בישראל – לדוגמה בני זוג מדתות שונות, חד מיניים, פסולי חיתון, משתייכים לזרם הרפורמי, או פשוט כאלה שרוצים לבחור את הטקס הנכון להם מבלי להתחשב ברבנות האורתודוקסית.
החוק בארץ אינו מתיר חתונה אזרחית, מה שגורם להרבה זוגות לטוס ולהתחתן מעבר לים. חשוב לציין שזוגות שהתחתנו בחו”ל בנישואים אזרחיים ולא בטקסים רפורמיים יוכרו כנשואים במשרד הפנים, ויקבלו מעמד חוקי והטבות זהות לזוגות שהתחתנו בארץ.

נישואין אזרחיים לזוגות חד מיניים (להט”בים)

מכיוון שהחוק הישראלי מתיר נישואין דרך המוסדות הדתיים בלבד, זוגות להט”בים יכולים להתחתן רק בחו”ל. עם זאת, בני הזוג יהיו רשאים להירשם במשרד הפנים עם חזרתם ארצה ולקבל מעמד של נשואים לכל דבר, במידה והתחתנו במסגרת נישואים אזרחיים ולא בטקס רפורמי.  

איפה אפשר להתחתן בנישואין אזרחיים בחו”ל

ברחבי העולם קיימות מדינות רבות בהן ניתן להינשא בנישואין אזרחיים. כפי שכבר צוין הזוג הטרי יוכל לחזור לארץ, להירשם במשרד הפנים ולקבל את אותן זכויות חוקיות ככל זוג אחר. לשמחתנו, כמה מהמדינות האלה מהוות את היעדים הרומנטיים ביותר לזוג הטרי, לדוגמה – יוון, לאס וגאס, ניו יורק וקרואטיה. את היעד תוכלו לבחור לפי סוג החופשה שאתם חולמים עליה ואופי האירוע שאתם מתכננים. אם אתם רוצים להזמין חברים ומשפחה, רצוי לבחור יעד קרוב יחסית. אבל אם מדובר בחתונה פרטית שבה בני הזוג הם העיקר, אפשר להתפרע ולהרחיק עד קצה העולם, שם תוכלו לחגוג גם את ירח הדבש שלכם.

נישואין אזרחיים בקפריסין

קפריסין היא המדינה המוכרת והפופולרית ביותר לנישואין אזרחיים. המחירים הנמוכים, הקרבה לארץ, החופים הפסטורליים ומזג האוויר הנוח מאפשרים להזמין חברים ומשפחה לטקס מבלי לצאת בנזק כלכלי גדול מדי. גם התהליך הבירוקרטי של נישואין בקפריסין הוא פשוט וזול. הטקס מתקיים בעירייה, והזוג נדרש להציג דרכון בתוקף ותעודת רווקות, מתורגמים ומאושרים על ידי נוטריון וחותמת אפוסטיל. מחיר חתונה בקפריסין מתחיל בכ-10-15 אלף ש”ח ללא אירוע, ויכול להגיע לסכום של כ-80,000 ש”ח לחתונה עם אירוע קטן. אחרי הטקס, תוכלו להמשיך מהיום המאושר בחייכם אל ירח דבש רומנטי ורגוע. 

נישואין אזרחיים בצ’כיה

גם הנישואין בצ’כיה הם פשוטים למדי. תוכלו לתכנן את הטקס ולערוך את ההכנות בעצמכם, או לשכור חברה שתעשה זאת בשבילכם. רוב הזוגות בוחרים להתחתן בעיר הבירה פראג, אך צ’כיה מציעה גם מספר אפשרויות אקזוטיות יותר, כמו טקס שנערך באחת ממאות הטירות העתיקות הפזורות בה. זוהי אחת המדינות הזולות ביותר לנישואין אזרחיים – החל מ-8,000 ש”ח לזוג ללא אירוע, או בסביבות 40,000 ש”ח לאירוע קטן. לטקס תצטרכו להביא מסמכים אישיים כמו תעודת רווקות ודרכון. גם כאן יש צורך בתרגום נוטריוני וחותמת אפוסטיל. מהחתונה תוכלו להמשיך לירח דבש אירופאי קסום, ולאחר החזרה לארץ להירשם במשרד הפנים ולקבל מעמד שווה לכל זוג נשוי אחר. 

נישואין אזרחיים בגאורגיה

נישואים אזרחיים בגיאורגיה יכולים להיות אפשרות נהדרת למי שמחפש יעד קליל וזול, ועם זאת מעט מקורי יותר מקפריסין או צ’כיה. יתרון נוסף הוא שטיסות לגיאורגיה הן זולות במיוחד (החל מ-180 דולר), מה שמאפשר להזמין מספר רב יותר של בני משפחה וחברים. המחיר הכולל של חתונה בגיאורגיה משתנה לפי סוג האירוע שאתם מעוניינים בו, ויכול לנוע בין 2000 ש”ח לחתונה צנועה ללא אורחים עד 30,000 ש”ח וצפונה לאירוע מושקע יותר (או לחילופין, לתוספת ירח דבש מפנק לאחר הטקס). ההליך הבירוקרטי זהה למדינות אחרות – תידרשו להציג הוכחות רווקות, גירושין או אלמנות (בהתאמה למצב האישי), בתרגום נוטריוני וחותמת אפוסטיל. כמובן, שלא לשכוח להירשם במשרד הפנים כנשואים לאחר החזרה לארץ. 

איך להתכונן לחתונה אזרחית בחו”ל

כשמתכננים חתונה בחו”ל צריך להתחשב בכמה גורמים: הטפסים הנדרשים לנישואין במדינה אליה אתם טסים, סידורי טיסות ושהות, ארגון אירוע (אם אתם מעוניינים באחד), וכמובן ביטוח נסיעות מקיף עבורכם ועבור האורחים. רוב המדינות יבקשו טופס הוכחת רווקות, גירושין או אלמנות, אותו תוכלו להנפיק במשרד הפנים טרם הנסיעה. כל המסמכים צריכים להיות מתורגמים בתרגום נוטריוני לשפת המדינה בה בחרתם להתחתן, וחתומים בחותמת אפוסטיל. אם לאחד מבני הזוג יש אזרחות זרה, יכול להיות שזה יקל על חלק מהתהליך, תלוי במדינה – אך זה לא מחייב. הדבר החשוב ביותר הוא לעשות את התהליך בצורה מסודרת, ולהציג תעודת נישואין במשרד הפנים עם החזרה לארץ. במידת הצורך, תוכלו להיוועץ בחברה המתמחה בנישואין אזרחיים.

עלויות ותשלומי אגרה

הכנת המסמכים ואגרת הנישואין משתנה בהתאם למדינה בה בחרתם להתחתן. מן הסתם, מדינות מזרח אירופה או דרום אמריקה יהיו זולות יותר ממערב אירופה וארצות הברית. עלות תרגום מסמכים היא לרוב בין 750-950 ש”ח לזוג. מחיר האגרה, לעומת זאת, הוא דינמי יותר: בסן פרנסיסקו שבארצות הברית תשלמו 95 דולר. בקפריסין המחיר גבוה במעט ועומד על 128 יורו. בגיאורגיה העלות משתנה לפי העיר והיום בשבוע, ומתחילה מ-40 דולר בלבד. אם תבחרו להיעזר בחברה המתמחה בנישואין אזרחיים, תוכלו לרכוש חבילה הכוללת תרגום, אגרות והנפקת מסמכים, כדי לחסוך מעצמכם את הבירוקרטיה המעייפת.

רישום נישואין אזרחיים במשרד הפנים

כדי להירשם כנשואים, שני בני הזוג צריכים להתייצב במשרד הפנים עד חודש מיום החתונה. במידה ואחד מבני הזוג הוא לא אזרח ישראל, לא חלה עליו חובת ההתייצבות. יש להצטייד בטופס הודעה על שינוי מעמד אישי, תעודת זהות, דרכון, תמונת פספורט ותעודת נישואין. התעודה צריכה לשאת חותמת אפוסטיל ותרגום נוטריוני. את הבקשה לאפוסטיל מגישים אחרי התרגום הנוטריוני לפקיד בית המשפט בארץ (ניתן לעשות זאת גם באופן מקוון). האגרה על חותמת אפוסטיל עומדת על 35 ש”ח. אם תרצו לשאת את אותו השם כשל בן או בת הזוג, יש למלא גם טופס בקשה לשינוי שם משפחה למי שנישא. במידה והבקשה נדחית מסיבות שונות, ניתן להגיש ערעור עד 21 יום מקבלת ההחלטה.

שאלות ותשובות

מה זה נישואין אזרחיים?

נישואין אזרחיים (או חתונה אזרחית) הוא טקס בו שני בני הזוג מצהירים על הקמת בית משותף. נישואין אזרחיים, בניגוד לנישואין דתיים, מתבצעים על ידי מוסד ממשלתי ולא על ידי מוסד דתי (לדוגמה, המוסד הרבנות).

באיזה מדינות אפשר להתחתן בחתונה אזרחית?

ניתן לערוך חתונה אזרחית בכל מדינה בעולם המאפשרת זאת. בעולם יש כ-23 מדינות המאפשרות חתונה אזרחית בשטחן גם לזוגות להט”בים.

מה ההבדל בין חתונה אזרחית לחתונה ברבנות?

בחתונה אזרחית, בניגוד לחתונה ברבנות, הזוג המאושר יכול לבחור את סוג הטקס המתאים לו ואינו מחויב לכללי הדת. בנוסף, יש זוגות שהרבנות לא מאפשרת להם להתחתן (להט”בים, פסולי חיתון, כהן וגרושה ועוד), אשר יכולים להינשא בצורה אזרחית בלבד. יש לזכור כי במקרה של גירושין, גם זוגות שהתחתנו בחתונה אזרחית צריכים לפנות לרבנות.