בריאות היא עניין חמקמק, ולא פעם אנחנו נאלצים להתמודד עם מחלות כרוניות שלנו או של אהובנו. אלא שגם מחלה כרונית אין פירושה שאי אפשר לצאת לחופש ולטוס לחו”ל. למעשה, אצל רבים מחלה כרונית מאפשרת חיים רגילים יחסית, עבודה וכמובן חוויות וחופשות מעבר לים. יחד עם זאת, כמו שאתם שומרים על עצמכם בישראל, ודואגים לביטוח בריאות טוב גם מעבר לים חשוב שתקבלו מענה למצב הקיים שלכם במידה שתצטרכו. לכן חשוב לבחור ביטוח נסיעות שמכסה אתכם גם מעבר לפוליסה הבסיסית, וכולל הרחבה מיוחדת של בעיות כרוניות. במקרים שבהם הרחבה שכזו נדרשת, נעסוק במאמר שלפניכם.

מדוע אנו זקוקים לרכישת הרחבה מיוחדת?

הפוליסה הסטנדרטית נועדה להבטיח כיסוי במקרה של אירוע בריאותי לא צפוי או תאונה. כך למשל הכיסוי כולל פינוי באמבולנס במידת הצורך, טיפולים שעלולים לעלות הרבה כסף, אשפוז ממושך חלילה וכמובן אם תזדקקו להטסה חזרה לישראל.  עם זאת, ישנם כאלו שעבורם הסיכון גדול יותר. מצבים מיוחדים שמעמידים את הנוסעים בסיכון גבוה יותר, הולידו את הצורך בפוליסות מיוחדות. כך לדוגמה, ישנן הרחבות המיועדות לנוסעים שמתכוונים לטוס לחו”ל עם ציוד יקר במיוחד, או כאלה למי שרוצים לעסוק בספורט אתגרי במהלך השהות שלהם בחו”ל. ככל שהסיכון גדול יותר, כך הביטוח גבוה יותר, וככל שהנזק שעלול להיגרם כתוצאה ממקרה הביטוח חמור יותר, כך הסיכון שחברת הביטוח צריכה לקחת על עצמה גבוה יותר בהתאם. המצב דומה גם אצל נוסעים עם מחלה כרונית, שנדרשים בהרחבה מיוחדת למקרה של החמרה במצב הרפואי.

זוג מטיילים מבוגרים

באילו מקרים עלינו לרכוש הרחבה למצב רפואי כרוני או קיים?

חשוב לציין שכל מצב בריאותי קיים דורש הרחבה – גם אם אתם לא סובלים ממנו ביומיום או שנראה לכם שהוא חסר חשיבות. הסיבה? במידה שחלילה תזדקקו לטיפול בגינו, ולא תדווחו עליו קודם, אתם עלולים למצוא את עצמכם ללא כיסוי. בכתבה זו ריכזנו את ההרחבות השכיחות ביותר המצדיקות התייחסות מיוחדת מבחינת פוליסת ביטוח הנסיעות.

ביטוח נסיעות לחולי אפילפסיה 

אפילפסיה (כפיון) היא לא מחלה אחת אלא קבוצה שלמה של הפרעות נוירולוגיות. ההפרעות השונות באות לידי ביטוי בסוגים שונים של פרכוסים, שמקורם בפעילות לא תקינה של נוירונים בקליפת המוח. ישנו מגוון רחב של גורמים להתקפי הפרכוסים אך ברוב המקרים לא ניתן לצפות את מועד הופעת הפרכוס הבא. כפועל יוצא מכך, חולי אפילפסיה נמצאים בסיכון מוגבר למעורבות בתאונות, נפילות, פציעות ועוד.

ביטוח נסיעות לחולי אפילפסיה מבטיח לחולים שיזכו לכיסוי ביטוחי במקרה שבו יסבלו מבעיות רפואיות על רקע המחלה הבסיסית. כך לדוגמה, יהיה באפשרותם לקבל החזר אם חלילה ישברו את הרגל לאחר שנפלו ברחוב במהלך התקף.

ביטוח נסיעות לחולי סרטן

גם סרטן מאגד מצבים רפואיים ולא מחלה אחת בלבד. הגידולים הסרטניים נבדלים אלה מאלה בקצב הגידול שלהם, במיקום שלהם, במידת היכולת שלהם לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים, במידת העמידות שלהם לטיפולים, בתסמינים שהם גורמים ועוד.

מעבר למחלה הבסיסית ותסמיניה, גם לטיפולים האונקולוגיים יש שלל תופעות לוואי. זוהי הסיבה בגינה נוסעים שאובחנו עם מחלה סרטנית מחוייבים לבטח את עצמם בפוליסת ביטוח נסיעות לחולי סרטן לפני היציאה מהארץ. שימו לב, גם אם החלמתם מסרטן יש לדווח על כך, ולהתייעץ עם חברת הביטוח לגבי הפוליסה.

ביטוח נסיעות לנשים בהריון 

כמובן שהיריון אינו מחלה ובטח שלא מחלה כרונית. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה שמדובר במצב הדורש התייחסות מיוחדת מבחינת הסיכונים האפשריים. הכוונה היא הן לסיכונים בריאותיים הרלוונטיים לאם והן ללעובר. כל המצבים האפשריים שעלולים לקרות בהריון גם בזמן שהייה בבית מצדיקים רכישה של הרחבה מיוחדת הכוללת ביטוח נסיעות לנשים בהריון. יש רק לציין שההרחבה מעניקה כיסוי עד לשבוע ה-32 להיריון. לאחר שלב זה, הסיכון פשוט גדול מדי ובאופן כללי טיסה בהיריון מתקדם לא מומלצת במיוחד.

אישה בהיריון

ביטוח נסיעות לבני גיל הזהב 

גם בני גיל הזהב, בדומה לנשים בהיריון, לא בהכרח סובלים ממחלה כרונית כזו או אחרת אך סטטיסטית נוכל לומר שהסיכוי שבני גיל הזהב יזדקקו לעזרה מהביטוח שלהם גבוה יותר מאשר אדם צעיר יזדקק. מעבר לכך בני גיל הזהב נוטלים תרופות שונות בכמות ובשכיחות גבוהות יחסית לאוכלוסייה הכללית, וחלק מהתרופות הן בעלות תופעות לוואי שעלולות להעמיד את הנוטלים אותן בסיכון.

לאור זה בני גיל הזהב שמעוניינים לצאת לטיול או חופשה בחו”ל צריכים לבטח את עצמם בפוליסת ביטוח נסיעות לבני גיל הזהב. לפני רכישת הפוליסה יש לשוחח עם הנציג של חברת הביטוח, לחשוף בפניו את הבעיות הקיימות, לפרט לגבי התרופות שנלקחות בשגרה ועוד. זאת כיוון שכל מקרה ומקרה נבחן לגופו וכל נוסע זקוק לכיסויים אחרים במסגרת ההרחבה.

ביטוח נסיעות לחולי לב

חולים הסובלים ממחלה לבבית מסוימת בדרך כלל נוטלים תרופות באופן קבוע ונמצאים בסיכון להחמרה במצבם הבסיסי. החמרה במצב הלב בדרך כלל תחייב אשפוז במחלקה קרדיולוגית, ביצוע בדיקות שונות ובמקרים מסוימים קבלת טיפולים  נרחבים. כדי ליהנות מכיסוי ביטוחי גם בזמן שנמצאים בחו”ל מומלץ שכל חולה לב ידאג לרכוש לפני הנסיעה, פוליסת ביטוח נסיעות לחולי לב, המתאימה למצבו הבריאותי.

ביטוח נסיעות לחולי דיאליזה 

דיאליזה היא לא מחלה כי אם מכונה שנועדה לבצע את פעולת סינון הדם, שבמצב תקין מבצעות הכליות. לפיכך “חולי דיאליזה” הם למעשה חולים בעלי תפקוד כלייתי נמוך, הזקוקים לטיפולי באופן קבוע. מעבר לכך שנוסעים אלו זקוקים לטיפול כרוני שבלעדיו לא יוכלו לחיות, מצבם הבריאותי הבסיסי לא תקין והם נמצאים בסיכון מוגבר לשלל בעיות רפואיות. לפיכך כל אדם שזקוק לטיפולי דיאליזה באופן קבוע, מחויב לבטח את עצמו בפוליסת ביטוח נסיעות לחולי דיאליזה, המבטיחה כיסוי כנגד שלל מצבים רפואיים שעשויים להתרחש בחו”ל כתוצאה ממצבו הבריאותי הירוד.

ביטוח נסיעות אחרי ניתוח 

מובן שלא כל הניתוחים נולדו שווים. אך באופן כללי ניתן לומר שהסיכוי להידרדרות במצב הרפואי של אדם לאחר ניתוח, גבוה יחסית בהשוואה לסיכוי של אדם בריא. כאשר באים לרכוש פוליסת ביטוח נסיעות אחרי ניתוח, יש למלא שאלון מפורט שנועד להעריך את מידת הסיכון של המבוטח. בין כך ובין כך הדבר החשוב ביותר שצריך לזכור זה שכל ניתוח מגדיל את הסיכון להידרדרות המצב הבריאותי, ושנוסע שיסתיר את העובדה שעבר ניתוח לפני הטיסה, לא יזכה לכיסוי רפואי אם יתברר שמצבו הבריאותי התדרדר בחו”ל בעקבות ניתוח שלא דיווח עליו לחברת הביטוח.

שוק במרוקו

ארבעה טיפים לקראת הנסיעה לחו”ל

אמנם ישנו שוני משמעותי בין המצבים הכרוניים שהוזכרו לעיל, אך בכל זאת ישנם מספר טיפים שכל חולה כרוני יוכל להפיק מהם תועלת בזמן החופשה שלו בחו”ל. להלן כמה מהם על קצה המזלג:

ארזו את התרופות בכבודה שעולה איתכם למטוס 

חשוב תמיד לקחת בחשבון שהמזוודה ששלחתם לבטן המטוס, לא בהכרח תגיע ליעדה לפי התכנית. כדי שחלילה לא תתקלו במצב שבו תופרדו מהתרופות שאתם נוטלים באופן קבוע, טוב תעשו אם תדאגו לארוז את כל התרופות בתיק שעולה איתכם למטוס. בהקשר זה כדאי גם לארוז את המרשם שקיבלתם איתכם, למקרה שתישאלו על כך.

הקפידו על זמני הנטילה של התרופות 

זה לא סוד שבמהלך חופשה בחו”ל, גם הלו”ז הקבוע שלנו לוקח קצת חופש. אבל עם כל הכבוד לעובדה שאפשר בשעה טובה להתעורר באיזו שעה שמתחשק וללכת לישון מבלי להתחשב בשעון, זה לא אומר שאפשר לשנות גם את מועדי נטילת התרופות. אם אתם מאמינים שהלו”ז שלכם ישתנה מן הקצה אל הקצה במהלך החופשה, הקפידו להתייעץ על האופן שבו השינוי ישפיע על נטילת התרופות עם הרופא המטפל לפני היציאה מהארץ.

עדיף לקחת יותר מאשר פחות

כשמדובר במצב רפואי כרוני, השאיפה היא להימנע במידת האפשר מנטילת סיכונים. לכן אם אתם טסים לדוגמה לחופשה בת שבעה ימים, אל לכם לארוז במזוודה תרופות לשבעה ימים בלבד. השנה האחרונה לימדה אותנו שאין לדעת מה צופן לנו העתיד ואיש לא יודע אם אכן ישוב לישראל במועד המתוכנן. לכן הקפידו תמיד לארוז כמות גדולה יותר של תרופות ממה שאתם מאמינים שתזדקקו לה, לכל צרה שלא תבוא.

הימנעו מרכישת תרופות במדינת היעד 

אם כבר עסקינן במרווחי ביטחון הקשורים לתרופות, חשוב להדגיש כי בכל מדינה ישנה רגולציה שונה בתחום הפרמקולוגיה. לכן ייתכן מאוד שתרופות שניתן להשיג בכל בית מרקחת בישראל, אסורות לשימוש במדינה שבה אתם מתכוונים לטייל. אם אתם מתכוונים לטוס לארצות הברית למשל, זכרו לארוז מספיק אופטלגין; אם אתם מתכננים ביקור בגרמניה אל תצאו לדרך בלי מלאי מספק של אדוויל. גם במקרה הזה יש לפעול לפי הכלל העתיק לפיו “אם יש ספק, אין ספק”, והקפידו להצטייד במלאי מספק של התרופות שתזדקקו להן במהלך הטיול.

איי סיישל

לסיכום

ביטוח נסיעות סטנדרטי הוא הביטוח הבסיסי שכל ישראלי צריך לרכוש לפני שהוא יוצא לחופשה בחו”ל. הביטוח הסטנדרטי מבטיח כיסוי מפני שלל מצבים שעלולים לפקוד כל אדם באשר הוא. אנשים שנמצאים בסיכון מוגבר לבעיות רפואיות, צריכים לרכוש פוליסה מיוחדת שמבטיחה הרחבה לכיסוי הבסיסי.

בעולם הביטוח כל מקרה נבחן לגופו, ולכן בין אם אתם סובלים ממחלת כליות, ממחלה אונקולוגית או מחלת לב ובין אם אתם בהיריון, בגיל מתקדם או אחרי ניתוח, טוב תעשו אם תצרו קשר עם נציגי השירות של פספורטכארד. בתום שיחת ייעוץ קצרה ועניינית תוכלו להבין איזו הרחבה תעניק לכם את הכיסוי הטוב והמומלץ ביותר לקראת הנסיעה הקרובה שלכם לחו”ל.