איך לתכנן טיול לדרום אמריקה?

דרום אמריקה היא יבשת ענקית ומגוונת, והאפשרויות בה הן אינסופיות. תכננו את הטיול לפי ההעדפות, התקציב והזמן העומדים לרשותכם, וכמובן העונה בה אתם טסים. רוב המטיילים מתחלקים לגל עולה וגל יורד. הגל העולה מתחיל במדינות הדרומיות, בין נובמבר לינואר, והגל היורד מתחיל במרכז אמריקה באפריל-יוני.

מפה דרום אמריקה

סגנון טיול

את סגנון הטיול אתם יכולים לבחור לפי הציפיות והחוויות שאתם מעוניינים לקבל. אם רק עכשיו השתחררתם מהצבא, יש לכם הרבה זמן ומעט כסף, ואתם רוצים לטרוף את העולם – כנראה שתלכו על טיול תרמילאים שבו מתניידים באוטובוסים, אוכלים אוכל מקומי וישנים בהוסטלים.

אם אתם חובבי טרקים מושבעים ותמיד מחפשים אתגרים, אולי תבחרו להתמקד במעט מדינות ולהשקיע דווקא בציוד שתביאו איתכם. אם הזמן שלכם קצוב, תוכלו לחפש טיול מאורגן עם מסלול קבוע מראש שיבטיח שלא תפספסו את הדברים החשובים, ואם אתם מגיעים עם הילדים – תכנון מראש הוא המפתח להצלחה.

הגל העולה, הגל היורד ושביל החומוס בדרום אמריקה

“שביל החומוס”, כלומר המסלול הפופולרי ביותר עבור מדינות דרום אמריקה, מתחלק לשני כיוונים – הגל העולה והגל היורד.

המסלול הפופולרי יותר הוא הגל העולה, לנוחתים בין נובמבר לאפריל. הגל מתחיל בדרום ארגנטינה, עולה לברזיל, ממשיך לבוליביה, פרו ואקוודור ומסתיים בקולומביה. התרמילאים המכורים ימשיכו את הגל עד מרכז אמריקה ומקסיקו. התחנה שאסור לפספס בגל העולה היא מפלי האיגאוואסו, שחציים בברזיל וחציים בארגנטינה.

אם איחרתם את הגל העולה, כנראה שמבחינת העונה עדיף לכם להצטרף לגל היורד. המסלול הוא אותו דבר רק הפוך, מתחיל במרכז אמריקה ומסתיים בארגנטינה. הוא מתאים למטיילים שנוחתים ביבשת בין אפריל לאוגוסט. אם נחתתם בקולומביה, אל תוותרו על עצירה בקרטחנה, עיר נמל יפהפייה בצפון המדינה.

מתי לטוס לדרום אמריקה?

התשובה הפשוטה לשאלה הזו היא – תמיד. בכל עונה יש איזור שמתאים לטייל בו, ובעזרת תכנון נכון אין זמן שהוא לא אפשרי. החודשים ספטמבר עד נובמבר נחשבים לפחות מומלצים לביקור במדינות מרכז אמריקה, יולי עד ספטמבר עלולים להיות גשומים בברזיל, ארגנטינה וצ’ילה, ואילו דצמבר עד מרץ הם החודשים החלשים של פרו ובוליביה. חשוב להדגיש שאם אתם לא חובבי טרקים מושבעים, טיול באוף-סיזן הוא אפשרי לגמרי ויש לו אפילו יתרונות מסוימים, למי שאוהב שאין יותר מדי תיירים אחרים בסביבה.

כמה זמן לטייל בדרום אמריקה?

גם כאן האפשרויות רבות וזה תלוי בצורה בה אתם מתכננים את המסלול שלכם, אבל ההמלצה הכללית היא שאם אתם מגיעים לחודש או פחות – עדיף להתמקד במדינה אחת. חודש וחצי – חודשיים כבר יספיקו לשתי מדינות, ואם אתם רוצים לעשות את המסלול המלא ולא לפספס כלום, כדאי שתשריינו לפחות חמישה חודשים. ככל שהתקציב שלכם גדול יותר, תוכלו להתנייד בצורה נוחה יותר ולחסוך זמן. יכול להיות שהביקור במדינות היקרות (ברזיל לדוגמה) יהיה קצר, ובמדינות הזולות (כמו מקסיקו) תוכלו להישאר יותר.

כמה עולה טיול לדרום אמריקה?

המחירים ביבשת משתנים ממדינה למדינה, וקיימים שינויים מסוימים עקב מגפת הקורונה. בגדול ניתן להגיד שטיול של חצי שנה יעלה בין 30,000 ש”ח למטייל חסכן מאוד, ל-50,000 למי שמעדיף להתפנק פה ושם.

המחיר מושפע מסגנון הטיול שלכם (מי שישן הרבה בשטח ולא לוקח טיסות פנימיות ישלם פחות), המדינות שתבחרו לשהות בהן (ברזיל וקוסטה ריקה היקרות לעומת ארגנטינה ומקסיקו הזולות) וכמובן האטרקציות, האוכל וכו’.

טיסה ממוצעת מישראל לדרום אמריקה תעלה בין 1000-1900 דולר, תלוי לאיזו מדינה אתם טסים. טיסות פנימיות יכולות לעלות בסביבות 250 דולר, ומחירי האוכל נעים בין פרוטות בודדות בדוכנים מקומיים לעשרות דולרים במסעדות תיירותיות.

נוף ריו דה ז'נרו

ציוד לטיול בדרום אמריקה

אחת השאלות הנפוצות ביותר היא איזה ציוד כדאי לקחת. התשובה תלויה בסוג הטיול שאתם מתכננים ובסיבולת שלכם לנשיאת משקל. כבר ראינו מטיילים שסחבו חמישה ספרים בתיק, לצד כאלה שהסתפקו בתרמיל מינימליסטי. אל תוותרו על הדברים הבסיסיים – בגדים, ציוד שטח, מסמכים ותרופות. אם זו הפעם הראשונה שאתם יוצאים לטיול מוצ’ילרים, מומלץ לעבור על המאמר תרמילאים לראשונה – המדריך למטייל המתחיל.

תרמיל לטיול

התרמיל – או בספרדית, מוצ’ילה – הולכת להיות הבית שלכם לתקופת הטיול, ולכן מומלץ לבחור אותה בחכמה. חסכנות עלולה לעלות בכאבי גב שיגרמו לכם להצטער שלא השקעתם יותר. הסוג הנוח יותר הן מוצ’ילות שק, עם פתח עליון (בניגוד למבנה מזוודה שנפתח לכל האורך). רוב המטיילים יבחרו תרמיל של 60 ליטר (גם 70 הולך), אשר יש לו לפחות שני תאים חיצוניים ומקום לשקית מים.
מזוודה נגררת תתאים לטיול מאורגן קצר, אבל אם אתם מתכוונים להסתובב ולנוע ממקום למקום בעצמכם – לכו על תרמיל.

ביגוד לטיול

כשעורכים רשימת ציוד לדרום אמריקה, כלל הזהב הוא כמה שפחות משקל. בחרו בגדים קלים, שיכולים לחמם אתכם במקרה הצורך. עבור טרקים, רצוי שיהיו לכם פליזים, בגדים תרמיים, מעילי גשם, מכנסי טיולים וכו’. אפשר גם לקחת סט אחד להסתובבות בעיר. השתדלו לבחור פריטים שיכולים להתאים למגוון מצבים, וזכרו לא לארוז יותר מדי כי אתם כנראה תרצו לקנות עוד דברים במהלך הטיול.

ציוד נוסף

יש כמה פריטים שיכולים להציל אתכם ברגעי האמת, וחשוב לא לשכוח אותם. לדוגמה: כיסוי תרמיל, כבל לאבטחת התיק, מעיל גשם, שק”ש, ציפה, מנעולים, אולר, פנס, מקלות הליכה, דוחה יתושים, מטען נייד, מצפן ותיק מסמכים. וודאו שאתם מצוידים גם בתיק עזרה ראשונה מלא, עם אמצעי לטיהור מים, כדורים נגד כאבים, כדורים נגד שלשול, כדורים למחלת גבהים, אנטיביוטיקה, תחבושות וקרם הגנה.

איזה חיסונים צריך לדרום אמריקה

יש מספר חיסונים המומלצים לדרום אמריקה: דלקת כבד A, טיפוס הבטן, דלקת כבד B, חצבת, אדמת, חזרת, דיפתריה, טטנוס, שעלת, קדחת צהובה וכלבת. חלקם נחוצים רק למדינות מסוימות, ואת חלקם יכול להיות שקיבלתם בבית הספר או בצבא. הצטיידו בפנקס חיסונים וגשו למרפאת המטיילים להתייעצות. שימו לב – אין לזלזל בחשיבותם של החיסונים. זה דבר שיכול להציל לכם את החיים, פשוטו כמשמעו.

טרקים ואטרקציות בולטות בדרום אמריקה

דרום אמריקה מלאה באטרקציות ונופים מרהיבים, חלקם מעשה ידי אדם וחלקם טבעיים לחלוטין. טרקים, קפיצות באנג’י, חוויות אורבניות שוקקות וקרנבלים צבעוניים – אין דבר שלא תמצאו כאן.

כמה מן האטרקציות הן חובה לכל מטייל, כמו מפלי איגואסו שבארגנטינה או מאצ’ו פיצ’ו שבפרו, ובעונה תוכלו לפגוש שם תרמילאים מכל העולם. קיימות גם אטרקציות אלטרנטיביות (שלא לומר סודיות), אליהן מוצאים את הדרך המוצ’ילרים ההרפתקניים – כמו פסטיבל התרבות של שבט וואיו הקריבי או עיירת הקקאו שוואו שבונצואלה. אם אתם רוצים לדעת עוד על אטרקציות כאלה, מומלץ לעיין בכתבה “דרום אמריקה למטייל האלטרנטיבי”.

קוסקו בפרו

העיר קוסקו שוכנת בדרום-מזרח פרו, ונחשבת לבירת אימפריית האינקה העתיקה. העיר מוכרזת כאתר מורשת עולמי, ורבים מן הרחובות בנויים מחומות שהציבו בני האינקה עצמם. אל תוותרו על קפיצה למוזיאון השוקולד, ואם התמזל מזלכם להיות בעיר כשיש חגיגה, צאו להסתובב ברחוב. בקוסקו תוכלו למצוא גם אוטובוסים שיובילו אתכם לעיירות שסביב למאצ’ו פיצ’ו במחירים נוחים.

פונו ואגם טיטיקקה בפרו

אגם טיטיקקה הוא האגם המתוק הגדול ביותר בדרום אמריקה ואחד האגמים הגבוהים ביותר בעולם – 3,800 מטר מעל פני הים. פונו היא עיירה צבעונית ומרתקת השוכנת לחופו. מפונו תוכלו לצאת לטיולים סביב האגם, ולחזות באיי האורוס – איים צפים אשר נבנו בידי אינדיאנים ילידים לפני יותר מאלף שנים.

פמפס בבוליביה

אם תמיד חלמתם להיות אינדיאנה ג’ונס, פמפס זה המקום בשבילכם. מדובר בשמורת טבע סגורה, מלאה בביצות ובתי גידול של בעלי חיים נדירים: פילים, קרנפים, ציפורים, נחשים, ארמדילו ועוד. תוכלו לצאת לסיור בפמפס בסירת קנו ובליווי מדריך, ולישון בבקתות שבדרך.

פטגוניה וארץ האש בארגנטינה

פטגוניה הוא חבל ארץ אשר מתחלק בין ארגנטינה לצ’ילה. תוכלו למצוא בו את ארץ האש – המקום הדרומי ביותר בעולם (מלבד אנטרטיקה), ואת עיר הבירה שלה, אושואיה. יש מספר השערות לגבי מקור השם, ואחת מהן היא שהארכיפלג נקרא כך בזכות הצמחייה האדומה הייחודית. בארץ האש תוכלו לטייל ברגל או בסירה, לחזות בפסגות מושלגות, ואם אתם ממש הרפתקנים – לתפוס סירה בדרכה לאנטרטיקה.

מדינות בדרום אמריקה

דרום אמריקה מורכבת מ-12 מדינות, אשר לכל אחת מהן מנהגים ותרבות משלה. זה יכול להיות מבלבל, אבל השוני בין המדינות הוא שתורם להווייה הייחודית של דרום אמריקה והופך את הטיול לחווייה בלתי נשכחת.

ברזיל

ברזיל היא אחת המדינות הגדולות והמגוונות בדרום אמריקה. עיר הבירה היא ברזיליה,  וערים נוספות המומלצות לביקור הן סלבדור דה באיה ורסיפה. טיול בברזיל הוא מפתיע וססגוני, וגולת הכותרת היא הקרנבל המפורסם בריו דה ז’נירו. אם אתם רוצים לקרוא עוד על הקרנבל בריו, תוכלו להיכנס למאמרים “חוגגים בקרנבל בברזיל” או “זמן קרנבל – המסיבה הגדולה בעולם”.

קולומביה

קולומביה ממוקמת בחלק הצפוני של דרום אמריקה, ומפורסמת בזכות רכס האנדים שעובר בשטחה. הטבע בקולומביה מרהיב – ג’ונגלים, הרים ונהרות גועשים. האטרקציות רבות וכוללות טרקים, ראפטינג, וחגיגות אורבניות בעיר הבירה בוגוטה. בקולומביה יש גם הרבה פשיעה וסחר בסמים – מהם רצוי, מן הסתם, להתרחק.

ארגנטינה

ארגנטינה נמצאת בחלק הדרומי של היבשת. בירתה היא בואנוס איירס, אשר נחשבת ליעד מעולה לביקור. המדינה משלבת בין תרבות שוקקת – מוזיקה, ריקודי טנגו וקצב דיבור מהיר ותוסס – לטבע עוצר נשימה ובעלי חיים לרוב. מקום מומלץ בארגנטינה הוא אושואיה – העיר הדרומית בעולם.

פרו

פרו היא אחת המדינות האקזוטיות ביותר ביבשת. זאת בזכות שבט האינקה העתיק שחי בה והקים את מאצ’ו פיצ’ו – האתר הארכיאולוגי שברכס האנדים, סמוך לעיר קוסקו. בירת פרו היא לימה, וממנה אפשר לצאת לטיולים ואטרקציות, כמו אתר הקבורה צ’אוצ’ילה. לימה עצמה עלולה להיות עמוסה, כך שאם אתם מחפשים חוויה מסבירת פנים יותר, מומלץ לבחור בעיר אריקיפה.

צ’ילה

בעיניי רבים, צ’ילה היא גולת הכותרת של דרום אמריקה. היא נחשבת למקום הבטוח והנוח ביותר לבקר בו. הבירה סנטיאגו מלאה במוזיאונים, הופעות ואירועים תרבותיים. בסמוך לחוף הארוך יש קבוצת איים, המשמשים בית לקהילות המשמרות את התרבות הצ’יליאנית המסורתית וגם לכמה מושבות של פינגווינים.

בוליביה

בוליביה היא מדינה במרכז היבשת, והיא מציעה טבע מרתק ומגוון – מיערות הגשם ועד למדבריות המלח סאלאר דה אויוני. העיר המרכזית בה היא לה פאז – אחת מהערים הגבוהות בעולם, נקודת מוצא למספר מהטרקים הפופולריים ביותר בדרום אמריקה ומקום יפהפה בפני עצמו.

ויזות וכרטיסי טיסה לדרום אמריקה

אם אתם יוצאים לטיול בתקופת הגל העולה (נובמבר-אפריל), תעדיפו לנחות בארגנטינה. מחירי הטיסות מתחילים מ-750 דולר, ומטפסים עד 2000 ויותר. אם אתם מצטרפים לגל היורד ורוצים לנחות במקסיקו, הטיסה תהיה יקרה יותר – החל מ-850 דולר. גמישות בתאריכים וגודל התיק שתביאו איתכם ישפיע על המחיר הסופי, משום שלמרות המרחק הגדול, חלק מהחברות מציעות טיסות לואוקוסט (עם קונקשנים). אפשרות נוספת למי שעושה את הגל היורד היא לוותר על רוב מרכז אמריקה וכך לקצר את המסלול. תוכלו לטוס לקוסטה ריקה בהחל מ-800 דולר לכיוון.

שימו לב שחברות התעופה דורשות לראות הוכחת המשך מסע בנחיתה. זאת אומרת שאם לא תוכיחו שיש לכם דרך לצאת מהמדינה אליה הגעתם, לא יתנו לכם להכנס, או יחייבו אתכם לקנות כרטיס חזור במחירים מופקעים. אם אתם מעוניינים לשמור על גמישות, כדאי שיהיה לכם כרטיס פיקטיבי שתוכלו להציג. יש כמה דרכים להשיג כרטיסי טיסה פיקטיביים – הנפוצה שבהן היא הזמנת כרטיס אמיתי עם ביטול חינם (ולא לשכוח לבטל בזמן).

זמן השהייה המותר בכל מדינה נע בין חודש לשלושה חודשים. ברוב המקומות לא תצטרכו ויזה, מלבד למדינות בוליביה, גיאנה ו-ונצואלה. הויזה לבוליביה היא היקרה ביותר – 60 דולר, מה שלא עוצר בעד המטיילים הישראלים הרבים שנוהרים אליה.

בקתות באמזונס בוליביה

זהירות וביטחון

דרום אמריקה היא גדולה ופרועה. לצד היופי שבה, קיימות סכנות רבות הנשקפות למטיילים, אך בהתנהלות נכונה – אין סיבה שתחזרו הביתה עם חוויות שליליות. נקטו בכללי זהירות בסיסיים בטבע ובעיר, ותיהנו מטיול ארוך, מהנה ובטוח.

טיול בגבהים

רבים מן הטרקים יובילו אתכם למקומות שגובהם 2500 מטר ויותר, מה שבהתנהלות לא נכונה עלול להביא למחלת גבהים. שימו לב לסימנים המטרימים – נשימה מואצת, כאבי ראש, דפיקות לב מואצות, בחילות וסחרחורות. השתדלו לעלות בקצב איטי (גם אם אתם בכושר גופני מצויין), להימנע מכל סוג של סמים ואלכוהול בזמן הטרק, ולשאת כדורים לטיפול במחלת גובה. למידע נוסף, היכנסו לכתבה “טיולי גבהים – כללי זהירות”. 

היגיינה, אוכל ומים

רמת האוכל וההגיינה משתנה ממדינה למדינה. מידת ההקפדה תלויה ברגישות שלכם, אך יש כללים שחשוב להקפיד עליהם. שאו תיק עזרה ראשונה המכיל אנטיביוטיקה, אל תאכלו במסעדות ריקות ונידחות, ושתו רק מים מינרליים בבקבוקים סגורים. ניתן להשתמש בקפסולות לטיהור מים, הנמכרות בחנויות מטיילים. אם בכל זאת לקיתם בקלקול קיבה או בזיהום – התרחקו מירקות ומוצרי חלב, ופנו למרפאה הקרובה.

טרקים וטלפון לווייני

כלל הבטיחות החשוב ביותר בטרקים הוא לא לטייל לבד. אם קורה משהו, תמיד צריך שיהיה איתכם חבר שיוכל לעזור ולדווח. קחו איתכם את כל הציוד החשוב – בגדים חמים, עזרה ראשונה, הרבה אוכל ומים (יותר ממה שצריך, למקרה שתתבלבלו ותאריכו את הדרך). דאגו שיש מישהו שיודע מתי אתם אמורים לחזור, ושקלו לקחת טלפון לווייני אשר מאפשר לשלוח אותות מצוקה והודעות כתובות גם במקומות ללא קליטה או במקרה שהרשת נופלת.

גניבות וביטחון אישי

אם תתנהלו בחכמה, תוכלו להמנע מגניבות ואלימות. אל תתקרבו לשכונות מסוכנות, דעו תמיד איפה החפצים שלכם, ואל תסתובבו עם תכשיטים או ציוד יקר. השאירו את חפצי הערך במקום בטוח בהוסטל. תפרו כיס פנימי בבגדים בו ניתן להסתיר את המזומן (זה עדיף על חגורת כסף). באופן כללי, עדיף להיות מודעים לסביבה ולשדר ביטחון. אם נשדדתם, פנו לשגרירות הישראלית בהקדם.

סמים בדרום אמריקה

הסמים נפוצים ביותר בדרום אמריקה, מהם סמים טבעיים המופקים מצמחים או סמים סינטטיים הנסחרים בידי הקרטלים הגדולים. בכל מקרה, מומלץ לא להשתמש בסמים כלל. ההשלכות יכולות להיות תגובה שלילית לחומר, שמובילה לחילוץ דחוף והשלכות פסיכיאטריות – או הסתבכות עם המשטרה המקומית, מעצר וכליאה.

ביטוח נסיעות לדרום אמריקה

טיול לדרום אמריקה הוא חוויה מטורפת של פעם בחיים. זוהי הזדמנות לראות נופים עוצרי נשימה, לפגוש אנשים מכל העולם ולחוות תרבות שונה לגמרי משלנו. כדי לעשות את זה באופן בטוח, חשוב שיהיה ביטוח נסיעות שייתן מענה מקצועי בכל עת, בין אם מדובר בבעיה רפואית, אסון טבע או התפרצות קורונה. הביטוח של פספורטכארד ילווה אתכם בכל מקום, בכל מצב, ובכל בעיה שתיתקלו בה – כדי שתוכלו לעוף על הטיול שלכם בראש שקט. למידע נוסף, היכנסו למאמר “ביטוח דרום אמריקה” או לעמוד השאלות והתשובות של פספורטכארד.

נוף שכונה קולומביאנית- בתים צבעוניים