טיסות קונקשן הן משהו שרבים מאיתנו מנסים להימנע מהן בדרך לחופשה. אך לעיתים קרובות, אין לנו ברירה – אם בשל תקציב, יעדים שלא ניתן להגיע אליהם ללא קונקשן או אפילו מתוך רצון לעצור בדרך. הכנו לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על טיסות קונקשן בדרך לחופשה.

מה זה טיסת קונקשן

טיסת קונקשן היא טיסה בה יש עצירה בין נקודת ההמראה ליעד בו נוחתים. העצירה יכולה להיות קצרה או ארוכה. בעצירה של כמה שעות, תוכלו לצאת ולטייל בקרבת שדה התעופה. את הצ’ק אין מבצעים לרוב רק בנקודת ההמראה, אך יכול להיות שתיתקלו במצב בו יש לבצע צ’ק אין פעמיים (לדוגמה, במקרה של עצירה מעל 12 שעות). ברוב שדות התעופה לא תצטרכו לעבור בידוק בטחוני מלא אם אתם לא יוצאים מהשדה. אם שתי הטיסות שלכם הן באותה חברת תעופה, כנראה שהמזוודות שלכם יישלחו ישר ליעד. אם אתם טסים בשתי חברות תעופה שונות, תצטרכו לאסוף אותן ולשלוח מחדש. בכל מקרה נושא הכבודה זה דבר שחשוב לוודא בדלפק מול דיילי הקרקע של החברה. טרם הטיסה ודאו שיש לכם ביטוח מתאים – במקרים רבים ניתן להפעיל את הפוליסה רק אם אתם עדיין בארץ.

איחור בטיסת קונקשן

אחד הסיכונים המרכזיים כשמזמינים טיסת קונקשן – בעיקר כזו שהעצירה בה היא קצרה – הוא מצב של איחור בטיסה הראשונה, שבגללו מפספסים את טיסת ההמשך. על פי החוק הישראלי, במקרה כזה חברת התעופה אחראית לפצות אתכם במלוא הסכום או לספק לכם כרטיס חלופי. שימו לב שחברות התעופה מחויבות לתת לכם פיצוי רק אם הזמנתם את שני הכרטיסים ביחד (ולא כהזמנות נפרדות). אם ניתן, בקשו לקבל את שני כרטיסי הבורדינג כבר בנקודת המוצא – זה יעשה לכם חיים קלים בהמשך.
במקרה בו פספסתם את טיסת ההמשך, מומלץ לבדוק מול חברת התעופה איתה הייתם אמורים לטוס מתי יוצאת הטיסה הבאה ליעד.  

ומה קורה עם המטען? אם הספקתם לשלוח את המזוודות אבל לא לעבור את הבורדינג, צוות המטוס יחזיר לכם את המזוודות. אם מסיבה כלשהי לא ניתן היה לגשת לבטן המטוס – עליכם לפנות לדייל הקרקע, לבקש ממנו לעקוב אחר המטען ולדאוג שהוא יושב אליכם. 

האם מותר לצאת משדה התעופה בקונקשן

בגדול: כן. מותר לצאת משדה התעופה בקונקשן, וזו יכולה להיות אפילו דרך מצויינת להוסיף עוד עניין לטיול שלכם. עם זאת, יש מקרים בהם רצוי שלא לעשות את זה: קונקשן קצר, שדות תעופה מרוחקים מהעיר, שדות תעופה אשר הבידוק הביטחוני בהם לוקח זמן רב, מדינות אדומות, ועוד. במקומות מסוימים (לדוגמה איסטנבול), ניתן לצאת לסיור בעיר מטעם שדה התעופה עצמו, בעלות יחסית נמוכה. זו יכולה להיות אפשרות טובה ליציאה מהשדה בלי להסתבך עם ביורוקרטיה ובידוק בטחוני חוזר, או לחשוש שתפספסו את טיסת ההמשך.

למה לטוס בטיסת קונקשן

בטיסת קונקשן יש הרבה יתרונות, וברוב המקרים היא תהיה זולה יותר מטיסה ישירה. אם העצירה ארוכה מספיק, נוכל לשלב עוד יעד בטיול, ולאלו שאוהבים שדות תעופה (כמונו למשל) – גם ההחלפה יכולה להיות חוויה בפני עצמה. עם זאת, טיסות קונקשן מתאימות בעיקר לטיולים יחסית ארוכים, ולא לחופשת סוף שבוע קצרה. בטיסת קונקשן אנחנו עלולים להיתקל בבעיות בלתי צפויות, זמני המתנה ארוכים ואי ודאות בנוגע לשעת ההגעה המדויקת. 

איך לבחור טיסת קונקשן

יש כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם כשמזמינים טיסת קונקשן. ראשית, העדיפו תמיד ששתי הטיסות יהיו של אותה חברת תעופה. שקלו את האפשרות של קונקשן ארוך, שיאפשר לכם לצאת ולעשות סיבוב בעיר או אפילו לעצור ללילה (במקרה כזה יש לבדוק את המרחק של השדה ממרכז העיר בתחבורה ציבורית טרם ההזמנה). בכל מקרה, שימו לב שזמן העצירה ארוך מספיק כדי שתספיקו להגיע לטיסה הבאה. זמני עצירה קצרים במיוחד הם פוטנציאל לבעיות. קחו בחשבון עיכובים בלתי צפויים, התמצאות בשדה ודברים נוספים שעלולים לעכב אתכם.

טיסות קונקשן בקורונה

כעיקרון, ניתן לטוס בטיסות קונקשן גם בזמן הקורונה. גם אם הקונקשן מתבצע במדינה אדומה, לרוב תהיו פטורים מבידוד כל עוד לא יצאתם משדה התעופה. עם זאת, חשוב לבדוק מהי מדיניות הקורונה גם במדינת היעד וגם במדינת הקונקשן, ולהיערך בהתאם. במקרים רבים תידרשו בבדיקת קורונה שלילית או תעודת מתחסן כדי להיכנס לשדה. בכל מקרה חשוב שתהיו מבוטחים באופן מלא, כדי לוודא שתקבלו את המענה המתאים בכל מצב, ולא משנה באיזו מדינה אתם נמצאים. 

קונקשן במדינה אדומה

נכון לעכשיו, אין מדינות המוגדרות אדומות על פי משרד הבריאות הישראלי. המדינות מסווגות לפי רמות סיכון. טרם היציאה מהארץ, נוסעים נדרשים למלא “טופס הצהרת נוסע” בו הם מתחייבים שלא להיכנס למדינה אסורה (ברמת סיכון מירבית).
חובה לבדוק את מדיניות הכנסת הזרים של היעד אליו אתם מגיעים מספר ימים לפני ההמראה, גם אם מדובר בקונקשן. 

קונקשן במדינות שצריך עבורן ויזה

כרגע קיימות בעולם 79 מדינות אליהן בעלי דרכון ישראלי יכולים להיכנס רק עם ויזה. למרות זאת, בחלק מהמדינות האלה ניתן לעשות קונקשן ללא ויזה (במידה ולא יוצאים משדה התעופה) – לדוגמה אוזבקיסטן, קנדה, הודו, סין ועוד. מאידך, יש מדינות שדורשות ויזה גם אם אתם לא מתכוונים לצאת מהשדה – לדוגמה בוליביה, נפאל, ניו זילנד, וארצות הברית. שימו לב שהאחריות להוצאת ויזה מוטלת עליכם ולא על חברת התעופה. אם אין באפשרותכם להשיג ויזה למדינה הרצויה, בחרו קונקשן דרך יעד אחר.

האם אפשר לעשות קונקשן בארצות הברית בלי ויזה

כל כניסה לארצות הברית, גם אם מדובר רק בקונקשן, מחייבת הוצאת ויזה. הויזה המתאימה היא ויזה היא מסוג C-1. עלותה 160 דולר, והיא מאפשרת שהיה של עד 180 יום. נכון להיום לא קיימת ויזה המיועדת לקונקשן בלבד. 

קונקשן במדינה אסורה

נוסעים רבים בוחרים לעשות את הקונקשן במדינות עוינות – לדוגמה מלזיה או קטאר. הדבר מתאפשר מכיוון שכל עוד לא עוברים בביקורת דרכונים, שדה התעופה נחשב לשטח בינלאומי. עם זאת, אנחנו לא ממליצים על האפשרות הזו, שכן בטיסות אלו סביר להניח שתעברו מעל מדינות אויב – מה שעלול להוות בעיה במקרה של נחיתת חירום.  קיימות גם מדינות אליהן הכניסה אסורה בהחלט לישראלים (כן, גם למי שיש לו דרכון זר), דרכן אין להזמין טיסות קונקשן – אפילו אם המחיר הזול נראה מפתה. מדינות אלו הן סוריה, איראן, עיראק, ערב הסעודית ותימן. נוסעים שינסו לטוס דרך מדינות אלו, עלולים למצוא את עצמם מתמודדים עם השלכות חוקיות לא נעימות.

לרכישת ביטוח הנסיעות של פספורטכארד לחצו כאן