המקומות הכי מומלצים בטנזניה 

ארושה

ארושה היא עיר הממוקמת בצפון טנזניה, והיא בירת מחוז ארושה. היא שוכנת למרגלות הר מרו, בגובה של כ-1,300 מ’ מעל פני הים. זאת העיר המרכזית ממנה יוצאים לטרקים ולטיולים בספארי בשמורות השונות. העיר מאופיינת בבלאגן ומזכירה המון ערים גדולות אחרות במדינות עולם שלישי. מי שיסתכל עליה מקרוב יגלה אנשים מקסימים ותרבות רחוב מקסימה. מומלץ מאוד להסתובב בשווקים המקומיים, הפירות זולים וטעימים מאוד והמאכלים המקומיים מאופיינים בהרבה טיגון ששווה לנסות. המאכל המקומי הנפוץ נקרא אוגלי, סוג של פירה שעשוי מקמח תירס, נהוג לטבול אותו במרק. אוהד לא התלהב מהמאכל המקומי, אבל מספר שזה חובה לכל מי שמבקר לראשונה באזור.

נשים בשוק בארושה סוחבות גרביים צילום: מקס דמטר

הקילימנג’רו

הקילימנג’רו הוא ההר הכי גבוה באפריקה (5895 מטר), המראה של ההר מיוחד ולא רגיל ביחס לאזור שבו הוא שוכן- הר בגובה רב מכוסה שלג הנראה מבעד לסוואנה האפריקאית המישורית והיבשה. מי שמגיע לטפס את הקילימנג’רו, יגלה שמדובר בטרק יחסית מיודד גם למי שלא טיפס הרים בחייו. המלצה חמה מאוהד- מי שטרם יצא לטרק ראשון לנסות קודם לטפס בארץ, כדי שלא תהיו מופתעים כשתגיעו להר.
כדי לטפס את הקילימנג’רו עליכם לקחת מדריך מקומי, מומלץ ואפילו חובה לבדוק המלצות על כל מדריך לפני שאתם לוקחים את שירותיו. לא חסרים סיפורים על מדריכים לא טובים, ובסופו של דבר אתם שמים את החיים שלכם בידיים שלהם, ולכן רצוי שתבדקו שלקחתם מדריך אמין וטוב לפני היציאה. הטיול עם המדריך כולל פורטרים, מים ואוכל. ככה שמי שלא טיפס מימיו, גם כאן יכול להסיר דאגה מליבו משום שהוא לא סוחב את הציוד.
מומלץ להביא מהארץ ציוד חורף ותרמילאות כמו כפפות, צעיף וחולצה טרמית. למי שאין שק שינה ומעיל מיוחדים לטיפוס, לא מומלץ לקנות לפני הנסיעה, מדובר בפריטים יקרים (יכולים להגיע גם ל20 אלף ש”ח) וניתן להשכיר אותם לפני היציאה בטנזניה.
הקילימנג’רו טוב כל השנה, אבל מומלץ להגיע אליו או ביולי-אוגוסט או בינואר-פברואר, אלו העונות הפחות רטובות שלו, ואלו הנחשבות הטובות יותר לטיפוס.

הקילימנג'רוצילום: מקס דמטר

למה אוהד ממליץ על הטרק הזה במיוחד?
“אני ממליץ על הטרק הזה קודם כל כי הוא טרק של שישה ימים, זה לא ארוך מדי ולא קצר מדי והיעד דיי קרוב לארץ. הטרק נגיש, אתה סוגר מדריך והוא דואג לך לאוכל, מים, פורטר והכל. כלומר, כל אחד יכול לעשות אותו גם מי שלא טיפס. הקילימנג’רו הוא מאוד מיוחד, כל יום החוויה משתנה, ככל שעולים בגובה הצמחיה מדללת אבל, הופכת לפראית יותר. בנוסף, יש שישה מסלולים שניתן לטפס את הקילימנג’רו, הכי נפוץ זה מסלול מצ’מה, בשפת המטפסים הוא נקרא מסלול וויסקי, משום שהוא הכי קשה אבל הכי מתגמל מבחינת הנופים. יש גם את מסלול מרנגו, בשפת המטפסים הוא נקרא מסלול קוקה קולה, נחשב קל, מתוק אבל פחות מתגמל מבחינת הנופים.”

פורטר סוחב ציודצילום: מקס דמטר

הספארי

קיימות שלוש שמורות עיקריות בטנזניה שניתן לבקר בהן: טרנגירי, נגורונגורו הסרנגטי. כל שמורה בגודל שונה, אבל אם הגעתם לטנזניה מומלץ ואף חובה להגיע לבקר לפחות באחת מהשמורות.
מה ההמלצות של אוהד לטיול בספארי ?
“יולי פברואר- אלו העונות המומלצות לטיולים בספארי (וגם לטיול בקילימנג’רו) האריות והלביאות ממליטות וזה מהמם לראות את הגורים של האריות- מראה של פעם בחיים. הרבה מהמדריכים עושים טיול שמשלב גם את הקילימנג’רו וגם את הספארי, לכן אם סגרתם כבר מדריך לקילימנג’רו, יכול להיות שכבר כדאי שתסגרו איתו את הטיול לספארי. בכל שמורה יש משהו מיוחד אחר לראות.
טרנגירי- בעיקר את הפילים, ויש גם אגם שכל החיות באות לשתות ממנו, זה אגם ממש קטן אבל ניתן ממש לראות את כל החיות שם יחד, וזה מחזה מרהיב. נגורונגורו- סיכוי גדול לראות קרנפים, שמורה יחסית קטנה אבל שווה ללכת לראות. וכמובן, השמורה המומלצת ביותר סרנגטי- שם צולם מלך האריות שזאת סיבה שבגללה המון תיירים בוחרים להגיע לשמורה הזאת, וזה הריכוז הכי גדול בעולם של חתולים ובעלי חיים מטורפים. שמורה ענקית ששווה בגודלה למדינת ישראל, מראה מרהיב לכל הדעות.”

גירפות בספאריצילום: מקס דמטר

חשוב שתזכרו שטיול ספארי זה ישיבה לאורך כמעט כל היום בג’יפ וחיפוש אחר חיות, יושבים בג’יפ בסדר גודל של שבע שעות, אז אני פחות ממליץ למי שמחפש פעילות יותר אקטיבית.
יש סכנות בטיול בספארי ?
“אם מקשיבים למדריך, אין סכנות. חשוב מאוד להקשיב למדריך, אסור לרדת מהג’יפ בלי הידיעה של המדריך. מה שלנו נראה כמו שיח, למדריך יראה כמו אריה. הכי חשוב, לא להיות חכמולוגים בשביל תמונה. הריגוש הוא מאוד גבוה כשאתם מוקפים בכל החיות, אבל תזכרו שמדובר בחיות טרף. אסור להרים את הקול, וצריך להשמע למה שהמדריך אומר, הוא יודע הכי טוב וכדאי לכם לסמוך עליו.”

אוהד מסתכל על חיות בספארי צילום: מקס דמטר

מה חשוב לדעת לפני הנסיעה לטנזניה?

 SIM או WIFI  ?

“הסים הכי טוב נקרא וודקום, כל אחד מאיתנו קנה סים של חברה אחרת וזה היה ממש משמעותי. בקילימנג’רו ובספארי לי הייתה קליטה, לעומת האחרים שלא היה להם. הסים לא יקר במיוחד – GB עולה משהו כמו חצי דולר. אין מקומות טובים עם  WIFI אז לא כדאי להסתמך על כך, אני נתקלתי רק בחלק מהמלונות בארושה”

איך מזג האוויר בטנזניה ?

“מבחינת מזג אוויר- בטיפוס נורא קר, ביום- חם וכך גם בספארי כמובן. אפריקה היא יבשת חמה וטנזניה חמה רוב ימות השנה. אם הולכים רק לספארי אז רצוי להביא ג’קט או מעיל גשם  איתכם מאחר ובבסוואנה יכול להיות גשום. מי שהולך לקילימנג’רו כמובן רצוי להביא כמה שיותר בגדים חמים בדגש על צעיף, כובע צמר וכפפות. ממליץ גם לקחת ציוד טיפוס כמו תרמוס ושלוקר.”

טנזניה יקרה ?

“למטיילים היא נחשבת יחסית יקרה. קילימנג’רו זה טרק של שישה ימים והוא עולה 1500 דולר, זה נחשב הרבה לשישה ימים, טיול לספארי מתחיל מ250 דולר ליום. למטיילים שרגילים לטרקים והוסטלים זה יכול להיחשב טיול יקר, אבל החוויה היא יחודית ובעיניי זה טיול חובה לכל מטייל ומומלץ מאוד.”

זברות בספארי צילום: מקס דמטר

דברים מסוכנים משהו שכדאי להיזהר ממנו

“מבחינה בטיחותית הקילימנג’רו הוא בגובה של כמעט 6000 מטר, מי שעולה אותו מומלץ לקחת כדורים למחלת גובה. מומלץ גם לקחת כדורים נגד מלריה וטיפוס הבטן, כמובן בהתייעצות של רופא. מבחינת חיסונים מומלץ לבצע חיסון נגד טיפוס הבטן, ועוד דבר שחשוב שתדעו- בשדה התעופה בודקים חיסון גם נגד הקדחת הצהובה- לא תוכלו להיכנס ללא חיסון”

שימו לב! יש למלא הצהרת בריאות בכניסה למדינה, ומומלץ להתעדכן בהנחיות המשתנות באתר התיירות הרשמי.

צילום: מקס דמטר