עד איזה שבוע אפשר לטוס? האם צריך אישור מהרופא? ואיזה ביטוח כדאי לעשות? כל השאלות והתשובות הכי חשובות לכל מי שרוצה לטוס לחופשה עם בייבי בבטן

האם מותר לטוס בהריון?

בשעה טובה החלטתם להרחיב את המשפחה (בפעם הראשונה או פעם נוספת), אבל אתם לא מעוניינים לוותר על חופשה בחו”ל? כל עוד ההריון תקין – אין כל מניעה לטוס. עם זאת, אין ספק שמדובר במצב רגיש וייחודי והדבר החשוב ביותר הוא לשמור כמה שרק ניתן על האם והעובר שמתפתח לו בנחת בבטן. את כל אותם פרטים חשובים שאסור לפספס בדרך לשדה התעופה, תמצאו בכתבה שלפניכם. 

האם מותר לטוס בשליש הראשון של ההריון? 

לרוב מותר לטוס בשליש הראשון של ההריון. הדבר יכול להשתנות בין חברות התעופה וכן בהתאם למצב הרפואי של האישה. אם את סובלת מבחילות והקאות השינוי בלחץ האוויר יכול להחמיר אותן במעט, אך זוהי תופעת לוואי חולפת. כמובן שיש להתייעץ עם רופא הנשים שלך.

טיסה בהריון

מה צריך לקחת בחשבון כשטסים בהריון?

ישנה שורה ארוכה של דברים שצריך לקחת בחשבון כשטסים בהריון. אך הדבר החשוב ביותר שיש לקחת בחשבון הוא שכשמדובר בטיסה בהריון, כל מקרה נבחן לגופו. אם מדובר לדוגמה בטרימסטר הראשון ואת תחילת ההריון מלוות בחילות בוקר חמורות, תנו עדיפות לטיסה מאוחרת. אם למרבה המזל מדובר בהריון נטול בחילות, ניתן לגלות גמישות בכל הקשור לשעת הטיסה.

כנ”ל לגבי חשקים קולינריים לא שגרתיים: אם לאחרונה חשקה נפשכן בחלבה ואתן מתעתדות להגיע ליעד שבו חלבה היא לא יותר ממילה בג’יבריש, טוב תעשו אם תצטיידו מבעוד מועד בכמה חטיפי חלבה ותשמרו אותם בהישג יד. מעבר לכל זה, ישנה כמובן חשיבות עליונה לדאוג לכיסוי ביטוחי מיוחד, אך לזה עוד נגיע בהמשך. 

באופן כללי מומלץ תמיד לתת עדיפות ליעדים קרובים יחסית, ללא קשר לשבוע ההריון, בעיקר אם מדובר בנסיעה לחו”ל עם הילדים. בדיוק כך, מומלץ מאוד לתת עדיפות ליעדים שמהם ניתן להגיע למרכזים רפואיים איכותיים במהירות גבוהה יחסית. במהלך החופשה מומלץ כמובן להימנע מכל פעילות שהיא שעשויה לסכן את ההריון ולו במעט: עם כל הכבוד לכך שמדובר בחופשה, אין שום סיבה שתעסקו בפעילות כזו או אחרת, שבשל ההריון לא הייתן עוסקות בה אם הייתן נשארות בארץ. 

עד איזה שבוע מותר לטוס בהריון?

גם כאן ניתן לראות כי כל מקרה נבחן לגופו. ברוב חברות התעופה, יאפשרו לנוסעות בהריון לעלות למטוס עד סוף השבוע ה-35 להריון. במידה ומדובר בהריון מרובה עוברים הדברים משתנים קצת: ניתן לטוס רק עד שבוע 28-32 (תלוי בחברה הספציפית). עם זאת, כיסוי ביטוחי לנוסעת בהריון בין אם של עובר בודד ובין אם מרובה עוברים, ינתן רק עד שבוע 32. האישור הן מחברת התעופה והן מחברת הביטוח יינתן אך ורק לנוסעות שההריון שלהן תקין ואינו מוגדר כהריון בסיכון. לעתים יש צורך להציג מסמכים רפואיים אשר מוכיחים באיזה שבוע של ההריון האישה נמצאת.

גבר ואישה בהריון בשדה תעופה

האם מותר לטוס בשבוע 34 להריון?

באופן עקרוני, כפי שציינו, חברות הביטוח לא מבטחות נשים משבוע 32 והלאה. גם אם ההריון תקין. כמו כן החל מהשבוע ה-38 להריון, לא ניתן יהיה לעלות למטוס בשום מקרה. יש לציין כי במקרה של הריון בסיכון, לרבות הריון מרובה עוברים, יתכן שהעלייה למטוס לא תותר החל משבוע מוקדם יותר. 

טיסה בהריון בסיכון – האם מותר?

לפני שרוכשים כרטיסי טיסה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל, לקבל את כל המידע הרלוונטי בנוגע לסיכונים שבעלייה למטוס ולהתייעץ עימו בנוגע להחלטה. כל זה נכון בנוגע לכל הריון אך נכון שבעתיים כשמדובר בהריון בסיכון. כשמדובר בהריון בסיכון – יש לקבל אישור מהרופא שאין מניעה מטיסה. ישנם הריונות בסיכון בהם הטיסה לא תהווה תוספת סיכון ולעומת זאת ישנם הריונות בסיכון שבהם ההמלצה שתתקבל בסופו של דבר היא להימנע מלעלות למטוס. בדרך כלל זהו הדין במקרים כמו הריון שדורש מעקב צמוד במיוחד או הריון מתקדם עם היסטוריה של לידה מוקדמת, על אחת כמה וכמה כשמדובר בהריון מרובה עוברים. 

אישור הריון לטיסה – האם יש צורך באישור רופא?

ההתייעצות עם הרופא המטפל היא צעד מומלץ בכל הריון. עם זאת, חברות התעופה דורשות הצגת אישור מיוחד מהרופא המטפל המצהיר כי לפי דעתו המקצועית, אין סיבה למנוע מהמטופלת לעלות למטוס. לכל חברת תעופה יש תנאים מעט שונים בנוגע לאישור הרפואי. בחברת אל על לדוגמה, יש להחזיק באישור מהרופא המטפל החל מהשבוע ה-28 בלבד כשהאישור צריך לכלול מידע בנוגע להריון, בדגש על שבוע ההריון. כשמדובר בהריון מתקדם בשבוע ה-36 עד 37, יתכן שהעלייה למטוס תותנה באישור מיוחד מרופא שפועל מטעם חברת התעופה. יש רק להדגיש בהקשר הזה כי על הרופא לכתוב את האישור בטווח של 48 שעות לכל היותר לפני העלייה למטוס. 

אישה בהריון בשדה התעופה

מה צריך לארוז לחופשה בהריון?

בכל חופשה בהריון, נוחות צריכה להיות מילת המפתח והנוחות מתחילה כבר בטיסה. לפיכך אין שום סיבה שלא תצטיידו בכפכפים או נעלי בית לטיסה, כרית צוואר איכותית, בגדים רפויים ונוחים וגרביים אלסטיים להפחתת הסיכוי להיווצרות קרישי דם בזמן הישיבה הממושכת במטוס. במהלך הטיסה מומלץ גם להרבות בשתיית מים כיוון שישנה סכנה מוגברת להתייבשות ועל הדרך, נמליץ גם לשריין מקום בקרבת השירותים, בעיקר אם מדובר בשבועות היותר מתקדמים של ההריון.

בנוסף לכל זה, מומלץ להצטייד בכרית מתנפחת התומכת באזור המותניים, נעליים נוחות להליכה, בקבוק מים, חטיפי בריאות ואף פעם לא מזיק להצטייד במלאי מספק של כדורים נגד צרבת, כדורים נגד בחילות וכדורים נגד כאבי ראש.

מדוע צריך לעשות ביטוח נסיעות בהריון?

כפי שציינו בפתח הדברים, הריון הוא לא מחלה. עם זאת, מדובר בתקופה שבה הסיכון למצבים המחייבים התערבות רפואית, גבוה מהרגיל. מטבע הדברים, במקרה כזה הוצאות האשפוז עשויות להגיע לסכומים אסטרונומיים בקלות רבה מאוד. כנ”ל לגבי מצבים שבהם יש לעבור ניתוח קיסרי, לא כל שכן כשמדובר בניתוח חירום. זוהי הסיבה בגינה ישנן חברות ביטוח שיסרבו לבטח בביטוח נסיעות לחו”ל, נשים הרות שההריון שלהן מוגדר כהריון בסיכון גבוה.

מובן שכל עוד מדובר בהריון תקין והנוסעת במצב רפואי מצוין, הסיכוי לסיבוכי הריון ולידה מוקדמת, נמוך יחסית. אך עדיין חשוב לזכור שתמיד קיים סיכוי מסוים שהנוסעת תיאלץ להתאשפז או לממן הטסה רפואית לישראל. מה שחשוב להבין זה שביטוח הנסיעות הסטנדרטי, לא מכסה מפני הוצאות הנובעות כתוצאה מההריון וכן להדגיש כי מעבר לשבוע 32, חברות הביטוח לא יבטחו אתכן. לאור זאת, יש לדאוג לציין בפני הגורם המבטח כי מדובר בחופשה בהריון ולהתעניין בנוגע לביטוח המתאים. חובה לציין את העובדה שמדובר בחופשה בהריון. הוצאות שינבעו כתוצאה מההריון, לא יכוסו על ידי הביטוח א יתברר כי לא נרכשה הרחבה מיוחדת לנשים בהריון. קחו זאת לתשומת לבכם. 

לרכישת ביטוח הנסיעות של פספורטכארד לחצו כאן.