כיסוי שירותי חילוץ המיועד עבור הנוסעים לחו”ל, משולב כברירת מחדל בפוליסת ביטוח הנסיעות הבסיסית. המשמעות היא שאם תרצו מסיבה כזו או אחרת לוותר עליו, תצטרכו לבקש זאת במפורש מחברת הביטוח שלכם. עד לא מזמן, היה צריך לרכוש אותו בנפרד מהפוליסה הסטנדרטית. בעקבות שורה של אירועים שהצריכו פעולות חיפוש, איתור וחילוץ של ישראלים בחו”ל, החליט המחוקק לצרף את הכיסוי הביטוחי לפוליסה הבסיסית במסגרת רפורמת ביטוח הנסיעות לחו”ל ב-2017. וכך, נכון להיום מדובר ברכיב מובנה בפוליסת ביטוח הנסיעות.

מהו כיסוי חילוץ, איתור וחיפוש בחו”ל?

כיסוי חילוץ, איתור וחיפוש כשמו כן הוא – מבטיח כיסוי הוצאות במקרה שבו תצטרכו להשקיע כסף בפעולות, שמטרתן לחפש אדם שנעדר בחו”ל בזמן חופשה או טיול, לאתר אותו ולחלץ אותו לחוף מבטחים.  כשאנחנו מתכננים טיסה לחו”ל, הדבר האחרון שאנחנו רוצים לחשוב עליו הוא אירוע קטסטרופלי, בין שבגלל מזג אוויר קשוח, תאונה או מקרים קשים אחרים חלילה. יחד עם זאת, ממש כשם שאנחנו עושים ביטוח רכב וביטוח בריאות, כיסוי איתור, חיפוש וחילוץ הוא פעולה אחראית שלא כדאי לוותר עליה.

חילוץ כפול בנפאל (צילום: Magnus)
חילוץ כפול בנפאל (צילום: Magnus)

מהי חשיבות הכיסוי לאיתור וחילוץ בחו”ל?

בדרך כלל כשמדברים על ביטוח איתור וחילוץ, עולה לראש תמונה של מוצ’ילרים צעירים עם תיקי גב עצומים, שמטיילים להם על הר בקצה השני של העולם. אך חשוב לדעת שהכיסוי רלוונטי לכל מדינות העולם (מלבד המדינות שאינן מתירות פעילות צוות איתור וחילוץ ישראלי המפורטות בפוליסה), בוודאי בזמנים שכאלה, ושלמרבה הצער לא פעם נדרש חילוץ גם ממדינות מערביות ומתקדמות. האמת היא שיש בכך מן ההיגיון: העלות של ביטוח חילוץ עומדת על פחות מדולר אחד ליום. העלות של פעולות חילוץ בחו”ל לעומת זאת, עשויה להגיע בקלות למאות אלפי שקלים ויותר. לעיתים מדובר אף בהרבה יותר.

חילוץ משולש בנפאל (צילום: Magnus)חילוץ משולש בנפאל (צילום: Magnus)

מה חשוב לבדוק בכיסוי איתור וחילוץ בחו”ל?

מרכיב האיתור והחילוץ אמנם קיים בכל פוליסת ביטוח נסיעות סטנדרטית אך עדיין ישנם הבדלים מסוימים בכיסויים שניתן למצוא בפוליסות שמציעות חברות הביטוח השונות. לכן לפני שאתם רוכשים פוליסת ביטוח נסיעות, טוב תעשו אם תערכו השוואה בין הכיסויים שמעניקות החברות השונות.

ניתן לראות למשל, שפוליסת ביטוח הנסיעות שמציעות כל חברות הביטוח הגדולות כוללת כיסוי העברת גופה, הטסה רפואית ופינוי יבשתי. עם זאת, ההבדלים מסתתרים באותיות הקטנות. נמליץ לכם לבדוק מה הכיסוי שתקבלו עבור רכישת כרטיס לישראל לכם ולמלווה, כמה יעלה לכם להטיס קרוב משפחה מהארץ במידה שתצטרכו וכן הלאה. על פי רוב מספקת פספורטכארד את הכיסוי הנרחב ביותר.

נושאים חשובים שניתן להשוות לפיהם את הפוליסות שמציעות החברות השונות הם למשל רמת השירות ומידת הזמינות של המוקד הטלפוני, משך הזמן שיחלוף מהקריאה הראשונית ועד שמבצע החילוץ יצא לפועל, משך הזמן שבו ימשיכו לנסות לאתר את המבוטח שנעלם, האם המדינה שאתם מעוניינים לטוס אליה מכוסה במסגרת הפוליסה ועוד.

טיילת פצועה

באילו מקרים יש צורך בהפעלת חילוץ והצלה? 

קצרה היריעה מלהרחיב אודות ואפילו מלהזכיר את כל המצבים והמקרים שבהם יש צורך בהפעלת חילוץ והצלה. על קצה המזלג ניתן להזכיר מצבים שבהם אבד הקשר עם המטייל או הנופש ויש בכך כדי להעלות חשש שמשהו אינו כשורה. מובן ששירותי האיתור והחילוץ נדרשים גם במקרים שבהם אין ספק שהמטייל נמצא בסכנה, וכי יש להגיש לו עזרה דחופה. הכוונה היא למשל למקרים שבהם המטייל נעלם באזור שנפגע ברעידת אדמה, שיטפונות או שריפות, במקרים שבהם המטייל היה בעיצומו של טראק בדרום אמריקה והקשר עימו אבד באופן פתאומי, במקרים שבהם מטיילים ששהו עם המבוטח עדכנו את המשפחה שמשהו איתו אינו כשורה ועוד. בין שאתם אלה שיוצאים לטיול, ובין שמדובר בילדים שלכם, כיסוי איתור, חיפוש וחילוץ הוא פשוט עניין של אחריות פשוטה והכרחית.

4 טיפים למטיילים להימנעות ממצבים הדורשים חילוץ 

מובן שלא ניתן למנוע את כל הסכנות כולן בזמן שאנחנו מטיילים בחו”ל. עם זאת, יש מספר כללים קטנים שיכולים להפחית במידה משמעותית את הסיכוי שנצטרך חלילה להפעיל את הכיסוי הביטוחי שכולל פעולות איתור וחילוץ. הנה כמה מהחשובים ביותר שבהם:

1. שמרו על קשר קבוע עם הבית 

ישנה חשיבות עליונה ליצור קשר באופן קבוע עם המשפחה בישראל. למעשה ההמלצה הטובה ביותר היא לקבוע מראש מועדים שבהם תיצרו קשר עם המשפחה. על אחת כמה וכמה אם מדובר ביציאה לטראק. זאת כיוון שהמשפחה בישראל תוכל לדעת פחות או יותר היכן אתם נמצאים ולשלוח לכם את אנשי החילוץ בהתאם לצורך במקרה שבו יאבד עימכם הקשר.

2. אל תצאו לטראקים בגפכם

ההמלצה הזו לא פחות חשובה מהקודמת: גם אם אתם אנשי קומנדו מיומנים, גם אם אתם יכולים לטפס את ההימלאיה במכנסיים קצרים ועיניים עצומות וגם אם אתם לא מפחדים מאף אחד ואפילו לא מאיתני הטבע, אנא מכם, הימנעו מלצאת לטראקים לבד. תנו עדיפות לטיול עם לכל הפחות אדם אחד וכשזה מגיע לאזורים מאתגרים ומסוכנים, כל המרבה הרי זה משובח.

3. התייעצו עם המקומיים לפני היציאה לשטח

בחלק מהטראקים והטיולים הגדולים, יהיו מקומיים שלא רק יוכלו לשמש לכם כעצה, אלא ממש כמורי דרך. ככל שתחליטו להיעזר בהם כדאי שזה יהיה על סמך המלצות קודמות של מטיילים אחרים.

4. אל תחסכו על תחבורה

לסיום נמליץ לכם לתת תמיד עדיפות לחברות תחבורה אמינות ומובילות במידת האפשר. המלצה זו רלוונטית שבעתיים כשמדובר בתנאי דרך מאתגרים ולא פשוטים. ככול שהחברה מוכרת יותר, כך ישנו סיכוי טוב יותר שהיא מעסיקה נהגים מיומנים ואחראים.

חשוב לציין כי כל הכתוב לעיל תקף הן לאלו מכם שבחרו לנפוש בחופים הקסומים של סיני, הן לאלו שבחרו להעפיל להרים הגבוהים בעולם, הן לאלו שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם התרמילאות והן עבור אלו שהחליטו פשוט לבקר שוב בתאילנד בפעם המי יודע כמה.

צעירים בטראק בנפאל

לסיכום

בעולם מושלם צוותי החילוץ שעושים לילות כימים באיתור ישראלים שהלכו לאיבוד בחו”ל, היו נאלצים לחפש משלח יד אחר. בעולם מושלם, הטקסט הזה גם לא היה נכתב, כי כל המטיילים היו שבים הביתה מלאי חוויות ועם חיוך על הפנים. אך העולם שבו אנחנו חיים, רחוק מלהיות מושלם ואיש לא יודע האם החופשה החלומית או הטיול ההרפתקני שתכננתם במשך כל כך הרבה זמן, אכן יצאו לפועל בדיוק לפי התכניות. הדרך היחידה שבה תוכלו לטוס לחו”ל בראש שקט, היא לדאוג לביטוח נסיעות, הכולל מרכיב חילוץ, איתור והצלה איכותי, מקיף ואטרקטיבי. הכוונה היא למשל לכיסוי שמעניקה הפוליסה של פספורטכארד, שמבטיח למבוטחים כי בקרות מקרה הביטוח, צוותי החילוץ המובילים בעולם יאתרו אותם במהירות וישיבו אותם הביתה בריאים ושלמים.